Samen werken aan de beste recruitmentstrategie
Goede mensen vinden via een recruitmentcampagne is een eitje. Althans, als je een sterke recruitmentstrategie hebt. En daar komt aardig wat bij kijken: wat is bijvoorbeeld je ideale doelgroep, welke werkwijze kies je en hoe wil je dat de content eruit komt te zien? Voordat het hele recruitmentproces van start gaat, bespreken we onderwerpen als deze. Zo creëren we een recruitmentstrategie die past bij jouw doelen en organisatie; één die richting geeft aan de zoektocht die komen gaat.
Meer weten over de ideale recruitmentstrategie?
Het stappenplan
Om een recruitmentstrategie efficiënt uit te voeren kan je het bekijken als een stappenplan. Voor we ook maar ergens aan beginnen schrijven we alle belangrijke punten op. Dan komt er een sterke strategie tot stand, die we doorgeven aan het creatieve- en recruitmentteam.
De doelgroep en het functieprofiel
Wie zoek je precies? Neem je ideale nieuwe collega in gedachten. Denk niet alleen aan leeftijd en locatie, maar ook aan de (zachte en harde) skills, diploma’s en jaren werkervaring. Heeft iemand een rijbewijs nodig, of eigen vervoer? Een heftruckcertificaat of ervaring met een kraan? Deze informatie gebruiken wij in de verdere stappen. Kies je voor een recruitmentcampagne, dan zorgen we hiermee dat de content aanspreekt bij de doelgroep. Ook bij het ondervragen van kandidaten komt deze informatie goed van pas.
Wat wordt de algemene werkwijze?
We starten met een sterke basis. Kies je voor een RPO-campagne, Job marketing, employer branding of (alleen) interim recruitment? We bespreken samen welke optie (of combinatie) het best bij jou past. Wanneer je zelf een goed team recruiters hebt die kandidaten kan opvolgen, kan het zijn dat alleen een online campagne voldoende is. Heb je dat niet, of zijn je recruiters te druk? Kies dan voor RPO of interim recruitment. Wil je het grootser aanpakken en je organisatie als werkgever in het zonnetje zetten? Kies dan voor employer branding.
Informatie voor de content
Kies je voor een employer branding- of RPO-campagne? Dan moeten we eerst het een en ander vaststellen. We gaan eerst terug naar de doelgroep. Welk kanaal past hier het best bij? Waar jonge mensen zich vaak begeven op Snapchat en TikTok, zit technisch talent vaak op Reddit. Facebook en vooral Instagram zijn breed inzetbaar. Denk ook aan het taalgebruik en de beelden die gebruikt gaan worden in de recruitmentcampagne. Deze moeten ook de doelgroep aanspreken. Willen jullie mannen of vrouwen in beeld, jonge of meer ervaren mensen, stockfoto’s of eigen beelden?
Nog iets extra’s?
Kies je voor een extraatje, dan vergroot je je kansen op meer kandidaten. Met een video- of fotoshoot versterk je je recruitmentcampagne en krijg je veel materiaal dat je nog een lange tijd kunt gebruiken op bijvoorbeeld je website, socials of werken-bij website. Heb je nog geen werken-bij website? Ook deze kunnen we voor je creëren. We kunnen ook je (vacature)teksten SEO-proof maken, zodat ze lekker lezen én goed gevonden worden door Google.
En dan: analyseren en optimaliseren
Een goede recruitmentstrategie stopt niet na het maken van een plan. We voeren het uit, analyseren de resultaten en optimaliseren op basis van wat er in de eerste periode uit is gekomen. Zo blijven we de recruitmentstrategie aanpassen en verbeteren, voor een zo goed mogelijk resultaat, en halen we zoveel mogelijk uit de zoektocht.
Bekijk recruitmentstrategie cases
Met behulp van het RPO-model hebben wij talloze organisaties succesvol geholpen met hun personeelswerving. Laat de cijfers en cases hieronder je overtuigen.