Zo gebruik je AI voor wervingscampagnes
Door de laatste ontwikkelingen op AI-gebied weten we het zeker: the future is here! Er komen steeds meer AI-tools op de markt, en een groot gedeelte van deze tools kan toegepast worden in de zoektocht naar nieuw personeel. Een aantal tools staan nog in de kinderschoenen, maar we geven je graag 4 AI-tips die jou op het gebied van tekst, foto’s, video’s en audio kunnen helpen bij het invullen van je vacatures.
ChatGPT
We starten met de meest voor de hand liggende AI-tool. Tools zoals ChatGPT en Google Gemini zijn handige hulpmiddelen voor momenten wanneer je wat inspiratie of informatie mist! Let op: we noemen ze niet voor niets “hulpmiddelen”. Deze tools kunnen creatieve en originele concepten namelijk niet vervangen. (Vacature)teksten geschreven door ChatGPT kunnen een goede basis zijn, maar het is aan jou om deze qua tone of voice en inhoud aan te passen aan het specifieke doel, de doelgroep en je organisatie. Alleen dan werkt een tekst aansprekend bij de lezer.
Midjourney
Waar ChatGPT en Google Gemini je op tekstueel en conceptueel vlak kunnen helpen, kan Midjourney je ondersteunen op visueel gebied. Met deze AI-tool genereer je namelijk beeldmateriaal dat je goed kunt gebruiken in online wervingscampagnes. Alle soorten beelden vallen te genereren, dus je kunt altijd een beeld laten maken die past bij de vacature en de beoogde doelgroep. Het nadeel? De beelden die Midjourney voor je creëert zijn lang niet altijd de eerste keer goed. Het kost tijd om een beeld te maken dat bijvoorbeeld anatomisch klopt én het juiste gevoel kan overbrengen. Vergeleken met stocksites, waar je vrij snel door een online bibliotheek kunt scrollen, kan Midjourney dus wat arbeidsintensiever zijn.
OpenAI Sora
Sora is het nieuwste onderdeel van OpenAI en richt zich op het maken van video’s. Het gaat ongeveer hetzelfde in zijn werk als Midjourney, maar dan met bewegend beeld. De tool staat nog wel in de kinderschoenen, maar kan binnen een korte tijd een handige oplossing vormen voor organisaties die bijvoorbeeld een job marketing campagne willen opzetten maar niet over hun eigen beeldmateriaal beschikken. Let wel op dat, hoe indrukwekkend de beelden ook kunnen zijn, ze het gevoel van jouw organisatie nooit zo goed kunnen overbrengen als een video die je zelf hebt gemaakt.
ElevenLabs
Heb je je video klaar, maar mist het een internationaal tintje? Met ElevenLabs kan je je eigen video’s met gesproken tekst veranderen in een andere taal. Handig als je mensen wil werven in het buitenland en zelf de taal niet (voldoende) machtig bent! ElevenLabs maakt het ook mogelijk om gesproken tekst te genereren. Zo kun je dus ‘from scratch’ een volledige video uit de grond stampen.
Maak gebruik van AI, maar blijf scherp
Het creëren van content wordt ons met AI-tools als deze dus steeds makkelijker gemaakt; ook voor wervingsdoeleinden. De ene tool is echter al verder ontwikkeld dan de andere. Daarom is het altijd slim om de content goed na te kijken en waar mogelijk zelf even aan te passen, zoals bij teksten geschreven door ChatGPT. Als je deze AI-tools als basis gebruikt kan je wervingscampagne haast niet meer misgaan