TikTok inzetten als job marketing kanaal?
Je draait al een job marketing campagne op Instagram en facebook. Waarom zou je dan nog TikTok betrekken in je campagne? In dit artikel brengen wij alle voor en tegens voor je in kaart.
Het bereik van TikTok
Het grootste voordeel aan TikTok is dat je bereik enorm groot is met dit kanaal. TikTok rekent maar liefst 5 miljoen actieve gebruikers en dit blijft alleen maar groeien. Je zou misschien in eerste instantie denken, zit mijn doelgroep daar wel? Een grote aanname is namelijk dat de grootste groep TikTok-gebruikers nog niet actief is in het werkveld. Maar dit is niet waar! De doelgroep die het meest actief is op TikTok is tussen de 18 en 35 jaar oud (zie tabel). Young professionals dus! Tiktok kan daarom zeer gunstig zijn wanneer je zoekt naar deze doelgroep.
Actieve gebruikers van TikTok per leeftijdscategorie | ||
<18 jaar | 10% | 0,5 miljoen |
18-35 jaar | 70% | 3,5 miljoen |
35+ | 20% | 1 miljoen |
Totaal | 100% | 5 miljoen |
Ik hoor je denken: oké, maar zien deze mensen mijn advertentie ook? Ja zeker! TikTok heeft het beste algoritme van alle social media platformen. Dit betekent dat er een grote kans is dat de doelgroep die je hebt ingesteld, daadwerkelijk de advertentie ziet. Daarnaast kun je in tegenstelling tot Instagram en Facebook, de doelgroep specificeren op leeftijd en geslacht. Daarentegen kan TikTok niet targeten op een specifiek gebied, terwijl dit met Instagram en Facebook wel mogelijk is. Hierbij staat het zoekgebied altijd ingesteld op héél Nederland. Voor bedrijven die personeel zoeken voor een specifieke locatie is TikTok daarom minder geschikt. Maar voor bedrijven met locaties door heel Nederland, biedt dit kanaal juist interessante mogelijkheden!
Soort advertentie op TikTok
Eerder hebben we het al even gehad over welke leeftijd actief op TikTok is. De grootste groep is tussen de 18 en 35 jaar oud. Deze mensen zijn meestal beginnend op de arbeidsmarkt. Dit betekent dat deze doelgroep vooral geïnteresseerd is in bijbanen, stages of startersfuncties. Hierbij kun je denken aan horecamedewerkers, productiemedewerkers, monteurs etc. Deze ‘laagdrempelige’ profielen werken namelijk goed op Tiktok. Een voorbeeld hiervan is een succesvolle campagne die wij hebben gedraaid voor Frame Offices. We zochten in deze campagne naar een Junior hospitality manager & Community manager. De resultaten van de campagne kun je hieronder bekijken!
Concurrentie op TikTok
Facebook en Instagram bestaan al veel langer dan TikTok. Dit betekent dat heel veel bedrijven al adverteren op Facebook en Instagram, waardoor de concurrentie hoog is. In tegenstelling tot Facebook en Instagram, is de concurrentie op TikTok laag. Omdat ‘nog’ niet veel bedrijven adverteren op TikTok. Hierdoor valt jouw advertentie veel meer op dan op Facebook en Instagram. Maar let op: ook onder werkgevers wordt TikTok steeds populairder. Dus loop voor op je concurrenten en profiteer van deze ‘nog’ lage concurrentie!
Zo draaiden wij ook voor Frame Offices een campagne op TikTok:
Sollicitanten
795
Cost per applicant
6,89
Plaatsingen
9
Cost per hire
€ 498
Advertentiekosten van TikTok
Het minimale advertentiebudget voor TikTok is €20 per dag. Dit is een stuk hoger dan voor Facebook en Instagram. Maar vergeet niet: TikTok heeft een veel groter bereik en meer kliks (CMP). De CPM op TikTok ligt ongeveer op €1. Dit is zo’n 5 keer goedkoper dan de kosten voor het adverteren op Facebook ads. Dit biedt dus grote kansen!
Hopelijk heb je inmiddels een beter beeld gekregen van hoe TikTok kan worden ingezet voor jouw organisatie. Tot slot volgt nog een korte opsomming van onze advertisingspecialist Colette met de voor en tegens die wij zien bij onze campagnes!
‘’Colette, wanneer zou je TikTok adviseren voor het werven van personeel en wanneer niet?’’
- Wel: als je een jonge doelgroep wil bereiken;
- Wel: als je personeel zoekt voor een laagdrempelig profiel (horeca, callcenter, productie etc.);
- Wel: als de kwaliteit van kandidaten op FB/IG niet goed genoeg is;
- Niet: als FB/IG goed loopt en lagere CPA (kost per aanmelding) heeft;
- Niet: als je personeel zoekt voor een zwaarder profiel (managersfunctie, specialistisch, WO-niveau etc.);
- Niet: als je personeel zoekt voor een specifieke locatie.
Wil jij advies over de mogelijkheden van TikTok voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op!
Wil je ook een social media campagne starten?
Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.
Lees onze whitepaper
- Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
- Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
- Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Ik wil een adviesgesprek
- Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
- Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
- Geen verplichtingen.