Skip to main content

Then vs. now: ontwikkelingen in recruitment

Ontwikkelingen in recruitment
Ontwikkelingen in recruitment zijn onvermijdelijk. Een A4’tje op je raam met “wij zoeken personeel!” en een telefoonnummer was vaak genoeg. Jij zocht personeel, een voorbijganger zocht een baan en 1 en 1 is 2. Men vond de inhoud van het werk minder belangrijk dan nu, en bleef ook veel langer hangen bij een bedrijf. Vroeger was het heel normaal om je hele leven bij 1 bedrijf te werken. Door de jaren heen veranderde dat. Het werd steeds belangrijker of een baan echt bij iemand paste, en of je er ook echt voldoening uithaalde. Daarnaast werd het internet steeds populairder. Dat veranderde niet alleen de inhoud van beschikbare banen, maar ook de zoektocht naar nieuw werk, dat van offline naar online ging. 

 

Van offline naar online

De opkomst van het internet veranderde alles, ook in de wereld van recruitment. Het aantal tech-gerelateerde banen groeide hard en het werd ook mogelijk om je zoektocht naar een nieuwe baan online voort te zetten. Toen COVID-19 een aantal jaar geleden de wereld overnam werden recruitmentactiviteiten zoals sollicitatiegesprekken bijna allemaal digitaal. Niet ideaal, want via Teams of Zoom krijg je nooit dezelfde diepgang in een gesprek. Het is minder persoonlijk. Daarom switchten veel bedrijven na de coronaperiode weer terug naar real-life sollicitatiegesprekken. Andere bedrijven leerden hoe fijn het was dat online sollicitatiegesprekken nu tot de mogelijkheden behoren en hielden ze in stand.  

 

Employer branding: alle aandacht naar het werkgeversmerk

Werkzoekenden verlegden niet alleen hun focus naar de inhoud van een baan; ze vonden het ook steeds belangrijker dat een bedrijf bij ze past. Het internet maakte de enorme keuze aan werkgevers zichtbaar. Om op te vallen en kans te maken moesten bedrijven zich gaan onderscheiden van de rest. Wat maakt hen bijzonder? Waarom is het zo leuk om bij hen te werken? Dit werd later bekend onder het begrip “employer branding”. Employer branding is nu populairder dan ooit. Het is een intensieve, tijdrovende maar onovertroffen manier om nieuwe werknemers aan te trekken en huidig personeel te behouden. 

 

Laat recruitment uitbesteden via interim recruitment

Bedrijven kregen het steeds drukker. Ze hadden al genoeg werk aan het bedienen van klanten, dus recruitmentwerkzaamheden kwamen vaak op de tweede plek. Daarnaast lag (en ligt nog steeds) hun expertise vaak niet op het gebied van recruitment. Interim recruitment was daarom een gat in de markt: (online) recruitmentbureaus namen deze werkzaamheden van bedrijven over. Handig voor de bedrijven, want zo konden zij zich weer focussen op waar ze echt goed in zijn: hun producten, diensten en klanten. Job marketing, employer branding en interim recruitment vallen ook goed te combineren (bekijk dit voorbeeld eens!).

 

Is employer branding of interim recruitment iets voor jouw bedrijf?

Wil jij ook meegaan met de tijd in je zoektocht naar nieuw personeel? Kies dan voor employer branding, interim recruitment of een combinatie van beide. Neem contact met ons op, dan kijken we samen hoe we je het best kunnen helpen.  

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Direct contact

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Waar mogen we de whitepaper naar toe sturen?

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Meer weten?

      Download de RPO whitepaper

      Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

        Want to know more?

        Download the whitepaper

        Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!