BNR: solliciteren via Facebook en andere social media steeds populairder, nu 5% van de Nederlanders
5 procent van de Nederlanders solliciteert wel eens via Facebook, Instagram en Snapchat. Meer dan de helft is op de hoogte van vacatures die op deze manier verspreid worden (58%). Jongeren van 18 tot en met 34 jaar zijn er vaker bekend mee (65%) dan Nederlanders tussen de 35 en 49 jaar (57%) en 50 tot 65 jaar (49%). Dit blijkt uit onderzoek van Pro Contact onder ruim 1000 Nederlanders die gebruikmaken van deze social mediakanalen. Opvallend is dat laagopgeleiden bijna twee keer zo vaak solliciteren via Facebook, Instagram en Snapchat (17%) dan hoogopgeleiden (9%).
Oplossing voor aanhoudende arbeidskrapte
Meer dan de helft van de respondenten vindt solliciteren via Facebook, Instagram en Snapchat vernieuwend (52%). 47 procent ervaart deze manier als makkelijk. Deze respondenten zijn werkzaam in de sectoren gezondheidszorg (53%), dienstverlening (53%) en techniek, productie en bouw (49%). In deze branches bevinden zich veel latent werkzoekenden die middels innovatieve en makkelijke recruitmentoplossingen, bijvoorbeeld via een job marketing campagne, wel te verleiden zijn tot solliciteren. Zo heeft bijna een op de zeven respondenten uit de techniek, productie en bouw al eens via deze kanalen gesolliciteerd (13%). Voor de branches die al jaren kampen met een flinke arbeidstekorten is dit een positieve ontwikkeling.
Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact: “Het potentieel van Facebook, Instagram en Snapchat om online recruitment campagnes in te zetten is enorm. Met name starters, technisch personeel en laagopgeleiden staan open voor solliciteren via social media. Dit onderzoek bevestigt hiermee onze ervaringen. Zeker voor markten met krapte is het belangrijk om te werven waar de doelgroep zich meerdere malen per dag bevindt en het zo makkelijk mogelijk te maken voor de sollicitant. Het is positief om te zien dat Nederlanders deze manier van werven ook zo ervaren. Dit bewijst dat innovatieve oplossingen zoals social media campagnes ook daadwerkelijk het verschil maken.”
—–
Over het onderzoek over solliciteren via Facebook
In dit onderzoek, uitgevoerd door Team Vier, zijn 1294 personen met de leeftijd 18 tot en met 65 jaar ondervraagd. Van hen gebruiken 1009 Facebook, Instagram en/of Snapchat. Deze groep van 1009 respondenten is meegenomen in de verdere vragen over vacatures die getoond worden op de genoemde social media kanalen. Het onderzoek schetst een goed beeld over de ervaring en mening van Nederlanders over vacatures die op via social mediakanalen, anders dan LinkedIn, verspreid worden.
Een online recruitment campagne starten? Laat je gegevens achter!
Op zoek naar nieuw personeel voor jouw bedrijf?
Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.
Lees onze whitepaper
- Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
- Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
- Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Ik wil een adviesgesprek
- Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
- Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
- Geen verplichtingen.