Snel en goedkoop klantcontactmedewerkers vinden? Gebruik social media recruitment!
Social media recruitment wordt steeds populairder onder werkgevers. De lastigste klus van bijna iedere Customer Service Manager is bijvoorbeeld het vullen van openstaande vacatures voor klantcontactmedewerkers. Het tekort is zelfs zo nijpend, dat sommige bedrijven opdrachten niet aannemen vanwege capaciteitsproblemen. Gelukkig is er dus hoop: met behulp van een online recruitmentstrategie draai je als het ware het sollicitatieproces om. Je benut het bereik van social media – Facebook en Instagram – en zorgt dat sollicitanten jouw kant op komen, in plaats van andersom. Aan de hand van deze stappen kun je een begin maken met jouw strategie, met als uiteindelijke doel: bekwame sollicitanten vinden voor jouw openstaande functies.
Stap 1: Wie is jouw ideale werknemer?
Zoek je een commercieel wonder die (potentiële) klanten met een wervelend verhaal verleidt tot een deal? Of gaat het juist om een sensitief persoon die luistert naar klachten en daarop anticipeert? Ieder ‘profiel’ vraagt om een andere benaderingswijze. Hoe beter jij weet welk type persoon goed in je team past, hoe scherper je content en advertenties worden en hoe explicieter je kunt communiceren. De doelgroep herkent zich in de content, wat de conversie natuurlijk ten goede komt. Denk niet alleen aan ‘tone of voice’, maar ook aan hobby’s, leeftijd, woongebied en mogelijke overstapredenen. Want het zal geen geheim zijn: goede klantcontactmedewerkers zitten op dit moment niet thuis.
Stap 2: Creëer goede online content
Wanneer je bepaald hebt wie jouw ideale medewerker is, kun je in samenwerking met je marketingafdeling beginnen met het ontwikkelen van content. Kleinere organisaties schakelen meestal een bureau in, omdat er niet voldoende specialistische kennis binnen de organisatie aanwezig is. Zorg voor een goede briefing of je nu met een bureau of je eigen marketingafdeling werkt. Hierin moeten de punten uit Stap 1 duidelijk beschreven staan. Copywriters en designers kunnen op basis daarvan beeld en tekst maken. Er zit veel verschil tussen de content die bijvoorbeeld een Outbound Commercieel Medewerker of een Front Office Klantenservice Medewerker aanspreekt. Denk daar dus goed over na.
Stap 3: Bepaal de online recruitmentstrategie
Je bent er bijna klaar voor om ‘online te gaan’ met je job advertenties voor klantcontactmedewerkers. Tijdens Stap 1 heb je omschreven wat voor persoon je ideale nieuwe collega is. Samen met je marketingafdeling of marketingbureau heb je mooie content gemaakt die erom vraagt om snel verspreid te worden via Facebook en Instagram. Via Facebook Business Manager kun je nu een campagne (laten) bouwen. Precies op basis van de uitgangspunten die voor jou belangrijk zijn.
Het mooie aan Facebook en Instagram is dat de platformen een schat aan informatie bevatten om jouw relevante doelgroep te targetten. Zoek je specifiek mensen tussen de 20 en 30 binnen een straal van 20 kilometer rond Rotterdam? Of wil je iedereen in Nederland benaderen met ‘Customer Service’ in zijn functietitel? De mogelijkheden zijn eindeloos! Het is wel cruciaal dat je van tevoren je KPI’s formuleert. Dit maakt je campagne meetbaar en zorgt dat je in een later stadium benchmarks kunt uitvoeren. Als je geen ervaring hebt met het bouwen van social media recruitment campagnes raad ik je aan vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken met een online recruitmentbureau. Dat gaat een hoop frustratie en verloren advertentiebudget schelen.
Stap 4: Breng je recruiters op de hoogte van het proces
Laten we voor het gemak even aannemen dat je campagne straks succesvol verloopt: de sollicitaties stromen binnen! Het is essentieel dat je collega’s op de recruitmentafdeling op de hoogte zijn van je acties. Het gebeurt regelmatig dat Customer Service in overleg met marketing een prachtige actie op poten zet, zonder dat de recruitment afdeling hierover ingelicht is. Als resultaat hiervan is er onvoldoende capaciteit aanwezig om de binnengekomen kandidaten te screenen, met als risico dat de sollicitanten in de tussentijd al een andere baan hebben gevonden. Een succesvolle online recruitment campagne valt of staat met afstemming tussen jou en je collega’s. Hoe beter je bent voorbereid op de nieuwe aanwas, hoe succesvoller je campagne zal verlopen.
Deze blog is ook te lezen via CustomerFirst!.
Meer weten over het werven van klantcontactmedewerkers via social media? Kom in contact!
Op zoek naar nieuw personeel voor jouw bedrijf?
Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.
Lees onze whitepaper
- Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
- Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
- Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Ik wil een adviesgesprek
- Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
- Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
- Geen verplichtingen.