Skip to main content

Een ode aan de serviceadviseur: de schakel tussen klant en werkplaats

In een autoschadebedrijf heeft eigenlijk iedereen een belangrijke rol. Iedereen kent bijvoorbeeld het beeld van de monteur die in de werkplaats sleutelt aan auto’s om deze als nieuw weer de weg op te kunnen sturen. Maar onderschat ook de rol van de serviceadviseur niet: een expert in de wereld van automotive die zoveel meer doet dan alleen adviseren. Wat maakt dat je je juist op deze mensen wilt focussen in je recruitment in de automotivebranche? In deze blog vertellen we je precies waarom je niet zonder ze kan en waarom goede serviceadviseurs werven bovenaan je to-do list zou moeten staan.

De rol van serviceadviseur: wat houdt het precies in?

Een serviceadviseur heeft een sleutelrol in de organisatie. Deze persoon is niet alleen degene die klanten opvangt en luistert naar hun zorgen, vragen of klachten over de auto; hij of zij speelt deze informatie ook door naar de werkplaats. Hiervoor is het belangrijk dat iemand klantvriendelijk is én de juiste technische kennis bezit. Zo kan de serviceadviseur de juiste verwachtingen scheppen voor de klant qua planning en kosten. Bij de werving en selectie van serviceadviseurs is het dus belangrijk dat je let op de hard skills én de soft skills. Benieuwd hoe wij serviceadviseurs werven en wat de resultaten van onze inspanningen zijn? Neem eens een kijkje bij de klantcase van Profile.

Communicatie is key, en dit is waarom

Omdat de serviceadviseur de schakel vormt tussen klanten en monteurs, én omdat de meeste klanten zelf geen experts zijn op het gebied van autotechniek, zijn communicatieve vaardigheden ontzettend belangrijk. Zo kan een serviceadviseur bijvoorbeeld een duidelijk beeld schetsen over hoeveel een reparatie gaat kosten, wat er precies allemaal moet gebeuren en hoelang het gaat duren. Fijn voor klanten die niet zo thuis zijn in de wereld van automotive! En door de strakke communicatie met monteurs weten ook zij precies wat een klant nodig heeft. Dit voorkomt fouten en onnodige reparaties, en bespaart zo zeeën van tijd. Neem dit dus mee in je recruitment in de automotivebranche.

De ultieme mix tussen technische kennis en klantgerichtheid

Waarom zetten autoschadebedrijven niet gewoon een monteur achter de servicebalie? Heel simpel: omdat technische kennis slechts een onderdeel is van de rol van serviceadviseur. Het menselijke aspect is minimaal net zo belangrijk. Een goede serviceadviseur vertaalt technische jargon naar een begrijpelijk verhaal. En komt goed van pas bij de servicebalie van een autoschadebedrijf. Stel je eens voor: er is iets mis met je auto en je maakt je zorgen. Je weet niet hoeveel het gaat kosten en hebt je auto snel weer nodig. Juist op zulke momenten kan iemand met zowel technische kennis én sterke sociaal-emotionele vaardigheden het verschil maken. Een serviceadviseur kan klanten geruststellen en een band creëren. Het effect? Klanten laten sneller een goede review achter en zullen er sneller voor kiezen om bij jou terug te komen wanneer hun auto weer een beurt nodig heeft.

Opbouwen van vertrouwen en klantloyaliteit

We benoemden het hierboven al even: de sociaal-emotionele vaardigheden van een ervaren serviceadviseur kunnen het verschil maken tussen een eenmalige klant en een terugkomende klant. Een serviceadviseur die begrip en empathie toont bereikt veel meer dan een die alleen oog heeft voor het technische aspect van zijn werk. Dit is een belangrijk aspect van recruitment in de automotive. Wees je er ook van bewust dat iemand zonder deze skills er juist voor kan zorgen dat je klanten naar de concurrent gaan. Zoveel impact heeft een goede serviceadviseur dus op het succes van je bedrijf.

De samenwerking met monteurs

Ook een goede samenwerking met de monteurs is wat een serviceadviseur onmisbaar maakt binnen een autoschadebedrijf. Duidelijke communicatie vermindert bijvoorbeeld alleen fouten bij een reparatie; het zorgt namelijk dat er geen onnodige werkzaamheden worden uitgevoerd. Ook voor de planning is deze samenwerking essentieel. Door constant contact met monteurs kunnen serviceadviseurs beter plannen en prioriteren. Nog een belangrijk punt? Feedback! Dit horen serviceadviseurs vaak van klanten, en kunnen ze weer doorspelen naar de monteurs. Zo gaat de kwaliteit steeds een beetje omhoog.

Klachten omzetten in kansen

Die feedback is cruciaal voor de groei van je bedrijf. Een goede serviceadviseur ziet kritiek dan ook niet als iets slechts, maar als een kans om te groeien. Hier vindt hij of zij dus weer een kans om die communicatieve vaardigheden in te zetten; bijvoorbeeld naar de monteurs en naar de directie.

Scherp zijn én scherp blijven

Zelfs de beste serviceadviseur heeft af en toe wat ondersteuning nodig om bij de tijd te blijven. De wereld van de autotechniek staat niet stil, dus zorg dat je personeel op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen! Alleen zo kunnen serviceadviseurs goed advies blijven geven. Wil je nog even wachten met nieuwe serviceadviseurs werven? Dan is (verder) opleiden een slimme optie. Organiseer bijvoorbeeld een keer per (half)jaar een trainingsdag. Of kies voor een opleidingsbudget, zodat je medewerkers zelf kunnen kiezen waar ze meer over willen leren of zich in willen specialiseren. Zo houd je je team scherp én laat je zien dat je bereid bent om in je medewerkers te investeren.

De impact van deze expertise op jouw bedrijf

Een succesvol autoschadebedrijf kan niet zonder serviceadviseur: dat is duidelijk. Zorg dus dat je hier voldoende aandacht aan schenkt bij je recruitment in de automotive sector. Heb je nog wat hulp nodig bij het werven van serviceadviseurs? Kom in contact, dan nemen we jouw wervingsbehoeften onder de loep!

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Direct contact

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Waar mogen we de whitepaper naar toe sturen?

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Meer weten?

      Download de RPO whitepaper

      Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

        Want to know more?

        Download the whitepaper

        Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!