AMSTERDAM
29-08-2018

RECENTE BERICHTEN

Minder no-shows? Volg deze stappen!

Het is een bekend probleem: je plant een sollicitatiegesprek in, print het CV uit, maakt je agenda vrij. En dan… Komt de sollicitant niet opdagen. Frustrerend, en herkenbaar. Wat kun je hieraan doen? Onze recruiters onthullen een aantal van hun trucs.

Natuurlijk wil je aantallen maken. Toch zijn grote hoeveelheden sollicitanten niet zaligmakend. In veel van onze trajecten zetten wij lead ads in, laagdrempelig, en dat is een voordeel én nadeel. Daarom achterhalen onze collega’s altijd in hoeverre sollicitanten daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Dit is de eerste selectie. Als een kandidaat onverschillig reageert, of helemaal niet, is dat voor ons een teken. In overleg met onze opdrachtgevers stellen wij een lijst op van kwalificatievragen. Past een kandidaat niet, is het beter dat je dit in een vroeg stadium al signaleert.

Is de interesse echt, zorg dan dat je het contact warm houdt. Je wilt de functie echt verkopen. Kandidaten kunnen kiezen tussen meerdere werkgevers. Een Whatsapp, waarin je de kandidaat nog even succes wenst, of hem vraagt of je hem nog ergens mee kunt helpen, dragen enorm bij aan het terugdringen van de no-show aantallen. En zelfs als je van je opdrachtgever hoort dat de kandidaat niet is komen opdagen, geef niet op. Bel degene in kwestie op en verzet de afspraak naar een ander moment. De aanhouder wint!

Tenslotte is het belangrijk dat je je verplaatst in de kandidaat en de functie waarvoor hij solliciteert. Een 25-jarige die in de race is voor een functie als accountmanager benader je anders dan een directiesecretaresse. Het aanpassen van je tone of voice, woordkeuze en dergelijke is cruciaal als je die kandidaat op een goede manier richting je opdrachtgever wilt brengen. Het is geen overbodige luxe het toekomstige sollicitatiegesprek samen door te nemen. Jij hebt als recruiter informatie van de opdrachtgever die de kandidaat niet heeft. Dit komt ten goede aan je conversie en maakt tegelijkertijd de sollicitant zelfverzekerder. En wij hoeven waarschijnlijk niet uit te leggen waar dat toe leidt… Minder no-shows. De cirkel is rond. Happy hunting!

 

Willem Bos
Creatief Directeur

Willem Bos
Creatief Directeur

Deel dit artikel