Werf& interviewt Martijn van Steenbeek: succesvolle bedrijven kijken verder dan een cv
Martijn van Steenbeek werkt al jaren bij Pro Contact. Een aantal jaar geleden stapte hij van een online marketingbureau over naar Pro Contact, waar hij mede-eigenaar werd. Van marketing overstappen naar job marketing lukte Martijn aardig, en hij voelde zich al snel thuis in zijn nieuwe werkveld. Hij maakte ook de transitie van sales- naar RPO-bureau mee. Ook in dienstverlening blijft Pro Contact groeien; zo biedt het bureau nu naast job marketing- en employer brandingcampagnes ook interim recruitment, SEO-diensten, landingspagina’s, werken-bij websites en foto- en videoshoots.
Recruitment made simple
Recruitment zo simpel mogelijk maken: dat was het doel. Pro Contact houdt de investering overzichtelijk en deelt campagnes uit naam van de klant. Zo geven de campagnes ook nog eens een enorm bereik onder de ideale doelgroep. Dat wat recruitment via Pro Contact vooral simpel maakt, is dat het bedrijf hun klanten de optie biedt om alles uit handen te geven. Van online kandidaten zoeken en benaderen op LinkedIn tot campagnes, landingspagina’s en complete werken-bij websites creëren en live zetten: het kost allemaal veel tijd en energie. “Ons team neemt het graag over en zet haar expertise in om zo succesvol mogelijk nieuw personeel te werven voor onze klanten.”
De gouden tip van Martijn van Steenbeek: laat dat cv
“Staar je niet blind op het schaap met de vijf gouden poten,” zegt Martijn. “Kijk iets breder dan dat. Klanten die bij ons het meeste succes hebben, zijn degenen die verder kijken dan alleen een cv.” Een cv kan namelijk een handig overzicht zijn van iemands ervaring en kennis, maar of het allemaal klopt en of iemand qua persoonlijkheid past bij je bedrijf, dat weet je niet. Een motivatiebrief biedt trouwens net zo weinig zekerheid. Daarin kan iemand heel enthousiast en gedreven overkomen, maar is het allemaal wel zo gemeend? Heeft iemand echt tijd gestoken in de brief, of kopieert hij of zij gewoon een standaard format?
Voor wat je werving betreft, kan je het cv en de motivatiebrief vaak beter weglaten. Pro Contact kiest er daarom ook voor om mensen zonder deze onderdelen te laten solliciteren op hun online wervingscampagnes. “De informatie die we nodig hebben vragen we later uit wanneer we telefonisch contact opnemen met een kandidaat,” zegt Martijn. “Zo verkorten en vergemakkelijken we het proces voor potentiële kandidaten. Dat werkt: mensen willen dat het ze zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt.”
De toekomst van Pro Contact: Recruitment Consultants
Wat Martijn als doel voor de nabije toekomst ziet, is het aannemen van nieuw personeel. Pro Contact zoekt op dit moment vooral Recruitment Consultants: mensen met commerciële en sociale skills, en het liefst ook wat kennis van HR of recruitment. Dat laatste kunnen ze ook leren bij Pro Contact. Deze Consultants kunnen bij Pro Contact breed worden ingezet, maar ze kunnen zich ook richten op één branche, zoals de IT-sector. “Ze werken samen met Creatives, Designers, Advertentiespecialisten, Copywriters… Soms krijgen ze vanzelf wat meer affiniteit met marketing, terwijl ze daar eerst nog een ervaring mee hadden.” Zo maakt Martijn bij veel collega’s al snel een grote groeicurve mee.
Ook niet onbelangrijk: je kunt in deze rol je eigen baan creëren. Welk type klant of branche bij je past, dat kies je helemaal zelf. Daarnaast vindt de directie het belangrijk om te (blijven) investeren in de ontwikkeling van je personeel. Daarom worden er trainingen mogelijk gemaakt. Martijn sluit af: “we willen met Pro Contact een bepaalde groei doormaken, maar daar heb je natuurlijk wel gewoon goed personeel voor nodig.”
Heeft dit artikel je geprikkeld en wil je meer weten? Lees ook eens het artikel geschreven door Werf&.
Op zoek naar nieuw personeel voor jouw bedrijf?
Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.
Lees onze whitepaper
- Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
- Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
- Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Ik wil een adviesgesprek
- Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
- Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
- Geen verplichtingen.