Maak werken in de horeca weer sexy
Maak werken in de horeca weer sexy
Ron Blaauw, een bekende Nederlandse sterrenchef, sloeg de spijker op z’n kop: “werk in de horeca wordt vaak gezien als een bijbaantje, maar veel mensen uit de top van het bedrijfsleven hebben in de horeca gewerkt”. Ja, het is zeker een prachtig beroep. Maar waarom is horecapersoneel zoeken dan toch zo’n opgave, en hoe maak je werken in de horeca (weer) sexy?
Op zoek naar meer zekerheid
Voor de pandemie was horecawerk populair. Maar met de komst van corona verdween de zekerheid van inkomen voor horecapersoneel. Velen stapten op en vonden werk in sectoren met betere arbeidsvoorwaarden en baanzekerheid. Veel horecabazen hadden gehoopt, of misschien zelfs verwacht, dat hun “trouwe” medewerkers na de pandemie weer terug zouden keren. Niet dus! Ex-horecapersoneel blijft lekker zitten waar ze zit: een baan met meer zekerheid, een hoger salaris, stabielere werktijden en meer groeikansen.
De massale zoektocht naar horecapersoneel
Inmiddels zijn 37.500 openstaande vacatures voor horecawerk een feit. Dat is snel gegaan, want in 2021 waren het er nog ongeveer 10.000 minder. Horecawerk is voor veel mensen ook niet meer ‘sexy’, omdat het bekend staat om slechte arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Dit voedt dus het alsmaar groeiende probleem.
Innoveren, aanpassen en doorpakken
Het is belangrijk om nu niet bij de pakken neer te gaan zitten. Zie dit als een uitdaging! Het zijn nou eenmaal andere tijden. Innoveer, pas je aan en pak door. Begin eens met het aanbieden van goede primaire arbeidsvoorwaarden, zoals gunstige werktijden, een dag vrij in het weekend, een redelijk salaris en pauze. Daarnaast kun je even goed gaan zitten voor de secundaire arbeidsvoorwaarden. Heel belangrijk, want hiermee kan jij je onderscheiden van je concurrenten. Zo maak je werken in de horeca weer een aantrekkelijke optie voor werkzoekenden.
Zo willen jongeren weer werken in de horeca
Ontdek ook wat je doelgroep belangrijk vindt. Jonge mensen die werken in de horeca vinden het belangrijk om zich te kunnen blijven ontwikkelen. Bied ze bijvoorbeeld een persoonlijk ontwikkelplan aan, gekoppeld aan een hoger salaris en geef ze de mogelijkheid om cursussen en trainingen te volgen. Kunnen je medewerkers wel een gezondere levensstijl gebruiken? Faciliteer een sport abonnement! Of help je ze met het vinden van een woonruimte in deze krappe woningmarkt. Arbeidsvoorwaarden à la carte is ook een optie. Hierbij maken medewerkers zelf de keuze voor welke voorwaarden ze kiezen. Voor alles geldt: wees creatief!
[addtoany]
Wil je ook een social media campagne starten?
Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.
Lees onze whitepaper
- Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
- Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
- Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Ik wil een adviesgesprek
- Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
- Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
- Geen verplichtingen.