Logistiek moet meters maken: recruitmentbeleid verouderd

Dat er sprake is van een enorme krapte op de arbeidsmarkt is geen nieuws meer. Ondanks dat uit het Sectormonitor transport en logistiek blijkt dat de omzet blijft stijgen, houdt het personeelstekort de gemoederen nog altijd bezig. Organisaties, specifiek in deze branche, zijn gedwongen om creatief om te gaan met het aantrekken van nieuw personeel. De veranderende digitale wereld zorgt ervoor dat de mogelijkheden eindeloos zijn, maar tegelijkertijd betekent dit dat daarmee ook de complexiteit toeneemt. Want welke stappen moeten organisaties nog zetten om personeel in de logistieke sector aan te trekken? Synergie, uitzendspecialist in de transport en logistiek, houdt zich dagelijks bezig met dit recruitment-vraagstuk. Door de samenwerking op te zoeken met Pro Contact, die 20 verschillende social media recruitmentcampagnes startte om vrachtwagenchauffeurs en magazijnmedewerkers te werven, probeert Synergie het probleem te tackelen. In dit artikel wordt de aanpak en het belang van werven via social media onder de loep genomen.

Traditioneel recruitment is niet genoeg

In de logistieke sector is veel veranderd op het gebied van werven. Voorheen werden offline advertenties zoals flyers en visitekaartjes ingezet als belangrijkste middel om aan personeel te komen. Tegenwoordig ziet Synergie het aantal reacties dat via deze kanalen binnenkomt flink teruglopen. Het bedrijf besloot daarom al enkele jaren geleden om de focus meer te leggen op het inzetten van online advertenties, zowel via de eigen website als jobboards. Toch ging de overstap van traditionele werving niet over een nacht ijs. Een omni-channel aanpak, waarbij er op alle mogelijke manieren zichtbaarheid komt voor de vacature die openstaat, is de enige manier om als organisatie het wervingsprobleem te tackelen. Er automatisch vanuit gaan dat er genoeg gegadigden zijn voor functies zoals vrachtwagenchauffeur is niet langer realistisch. Zij hebben namelijk uit veel meer werkgevers te kiezen en kunnen wat dat betreft kritisch kijken naar de voor- en nadelen van de aanbieders. Alleen door jouw unieke aanbod overal zichtbaar te hebben, vind je op dit moment in de markt nog geschikte kandidaten. Kortom; de tijd van enkel flyers uitdelen is voorbij.

Verander mee met de doelgroep

Maar hoe vind je nog wel een logistiek medewerker? Het is lastiger dan ooit om de aandacht te trekken van deze doelgroep. Als je kijkt naar het aantal kandidaten dat solliciteert naar aanleiding van de traditionele offline uitingen, wordt het direct duidelijk dat organisaties stappen moeten zetten. Alleen wanneer je echt inzichtelijk maakt waar de doelgroep zich bevindt en waar ze op ‘aan’ gaat, lukt dit. Hierom besloot Synergie eind 2017 om de handen ineen te slaan met Pro Contact, specialist op het gebied van inbound recruitment via met name social media campagnes. Middels deze campagnes wordt er eerst uitgebreid geanalyseerd van welke social media kanalen de potentiële kandidaten, bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs, gebruik maken. Dit biedt namelijk de mogelijkheid om de vacature te tonen op kanalen waar deze mensen iedere dag, meerdere uren te vinden zijn. Latent werkzoekenden zien jouw organisatie voorbijkomen en worden getriggerd door pakkende content. Door campagnes uit te zetten op de meest relevante social kanalen, heb je inzicht over wat wel en niet aanslaat bij de potentiële kandidaten. In het geval van Synergie, was op voorhand inzichtelijk gemaakt dat veel vrachtwagenchauffeurs door hun Facebook- en Instagramtijdlijn scrollen ter ontspanning. Logischerwijs zijn deze kanalen gekozen om de 20 recruitment campagnes op in te zetten. De evangelie van Pro Contact is dan ook gebaseerd op het gegeven dat er ontzettend veel mensen gebruikmaken van social media en dat dus dé plek is waar je moet zijn met jouw vacatures. Recruitment in de logistiek blijft een proces waar je continu tijd in moet steken. Want jouw doelgroep verandert immers ook.

De toekomst van werven in de logistiek en transport

Door middel van social media recruitment campagnes is het dus nog mogelijk om, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt, logistiek personeel te werven. De campagnes van Pro Contact zorgden voor maar liefst 2154 sollicitanten voor de vacature van vrachtwagenchauffeur bij Synergie. De cost per applicant (CPA) waren daarbij laag, namelijk €3,15. Op dit moment heeft Pro Contact meer dan vijftig campagnes draaien om vrachtwagenchauffeurs te werven. Deze targeten potentiële kandidaten in heel Nederland, maar ook in landen als Frankrijk, België en Duitsland. Daarnaast maakt inbound recruitment meer mogelijk dan enkel en alleen het binnenhalen van sollicitanten. Automatisch werk je met een social media recruitment campagne als organisatie aan je naamsbekendheid. Ook ontvang je data over op welke soort advertenties jouw doelgroep reageert, zowel positief als negatief. Deze resultaten en inzichten kunnen vervolgens de rode draad zijn bij alle andere communicatie-uitingen die nog op de planning staan. Ondanks dat er wordt gezegd dat de groei van de economie vermindert en daarmee de arbeidskrapte langzaamaan afneemt, is het personeelstekort in de logistiek en transportsector nog lang niet opgelost. Het gebrek aan chauffeurs wegens vergrijzing is de oorzaak dat er nog zeker dertig jaar over krapte gesproken zal worden.

Door de samenwerking op te zoeken, zoals Synergie in dit geval deed met Pro Contact, zorg je dat je altijd een sparringpartner hebt waarmee je over innovatie op wervingsgebied kan praten. Hierdoor kwam het bedrijf erachter dat social media kanalen zoals Instagram en Facebook dé plekken zijn waar je op dit moment geschikt personeel kunt vinden in de logistieke sector. Daarnaast moet niet vergeten worden dat innoveren op wervingsgebied een continu proces is. Groeit het gebruik van YouTube onder vrachtwagenchauffeurs enorm? Promoot je vacature daar! Schiet er een populair platform uit de grond voor logistieke medewerkers? Zorg dat je daar je inbound recruitment campagnes hebt lopen. Logistiek personeel zoeken én vinden blijft een uitdaging die je met beide handen moet aanpakken.

Benieuwd hoe we een inbound recruitmentcampagne voor jouw organisatie op kunnen zetten? Bekijk het hier!

Jolijn Swart
Copywriter

Deel dit artikel