Skip to main content

De laatste technologische ontwikkelingen in de auto-industrie (en hoe je ze toe kunt passen in je zoektocht naar nieuw personeel)

De auto-industrie verandert sneller dan ooit, en dat is niet alleen te zien aan de nieuwste elektrische auto’s of zelfrijdende voertuigen. Technologie is overal, van slimme connectiviteit in auto’s tot de kracht van kunstmatige intelligentie (AI). Ook de manier van werven in de automotive sector verandert. Maar wist je dat je nieuwe technologische trends ook kunt gebruiken om je zoektocht naar nieuw personeel een flinke boost te geven? Wij delen de nieuwste technologische ontwikkelingen in de auto-industrie en geven tips over hoe je deze zo efficiënt mogelijk kunt inzetten in je zoektocht naar nieuw personeel.

1. Elektrische voertuigen: groener en slimmer

Elektrische voertuigen (EV’s) zijn tegenwoordig meer dan een trend. Ze zijn de toekomst! De verschuiving naar elektrisch rijden vraagt om nieuwe vaardigheden, zoals het verminderen van CO2-uitstoot en de ontwikkeling van snellere laadtechnologieën. Dit betekent dat bedrijven in de auto-industrie medewerkers nodig hebben die weten hoe je werkt met batterijen, laadnetwerken en natuurlijk de software die EV’s aandrijft.

Hoe zet je EV’s in bij het zoeken naar personeel?

Focus in je vacatureteksten op de mogelijkheid om bij te dragen aan de groene revolutie. Jongeren en professionals die gepassioneerd zijn over duurzaamheid willen werken aan elektrische auto’s en innovaties. Benadruk dat jij als automotive bedrijf actief bijdraagt aan de verduurzaming van mobiliteit. Dat spreekt aan! Zo trek je niet alleen technisch talent aan, maar ook mensen die echt achter je missie staan.

2. Autonoom rijden: de toekomst van mobiliteit

Zelfrijdende auto’s, ofwel autonoom rijden, zijn misschien nog niet de standaard; ze zijn wel de toekomst. AI, machine learning en slimme sensoren maken het mogelijk dat auto’s steeds slimmer worden en ons zelfs zonder stuurwiel kunnen vervoeren. Maar om deze technologie in de praktijk te brengen, heb je mensen nodig die verstand hebben van softwareontwikkeling, data-analyse en cybersecurity.

Hoe pas je dit toe bij werven in de automotive branche?

Als je op zoek bent naar collega’s die zich willen en kunnen richten op autonoom rijden, richt je dan op techneuten en developers die ervaring hebben met AI, machine learning of zelfs robotica. Dit soort innovaties vraagt om out-of-the-box denkers die niet bang zijn om te experimenteren. Zorg ervoor dat je in je vacatures de focus op innovatie benadrukt. Mensen die van technologie houden willen werken aan ‘de toekomst’ en dat moet in je vacature duidelijk naar voren komen.

3. Connectiviteit en IoT: de slimme auto’s van morgen

De auto is tegenwoordig net een smartphone op wielen. Met internetverbindingen en talloze sensoren kunnen moderne voertuigen niet alleen navigeren, maar ook communiceren met andere voertuigen en infrastructuur. Dit vereist nieuwe vaardigheden in softwareontwikkeling, cloud computing en IT-beveiliging.

Hoe zet je dit in voor je zoektocht naar personeel?

Wil je bij het werven in de auto-industrie vooral experts in connectiviteit aantrekken? Zet dan in je vacatures in op de high-tech kant van je bedrijf: smart cars, connected services, en data-analyse. Veel techneuten en IT’ers zoeken juist zulke high-tech uitdagingen, dus geef aan dat je bedrijf actief investeert in slimme mobiliteitsoplossingen. Dit trekt mensen aan die niet alleen van auto’s houden, maar ook van de digitale wereld erachter.

4. AR & VR: virtuele werkplekken en innovatieve training

Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) worden ook steeds belangrijker in de auto-industrie. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerp van auto’s in 3D, maar ook aan het gebruik van VR voor trainingsdoeleinden. Met AR kunnen monteurs bijvoorbeeld direct de juiste onderdelen vinden door virtuele overlays te gebruiken. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Hoe gebruik je dit voor het vinden van talent?

Waarom zou je de traditionele sollicitatiegesprekken niet vervangen door een virtuele ervaring? Stel je voor: een VR-tour door je bedrijf of een AR-tool waarmee kandidaten hun vaardigheden kunnen testen. Het laat niet alleen zien dat je bedrijf toekomstgericht is, maar biedt kandidaten ook een innovatieve ervaring. Dit spreekt vooral de jongere generatie aan die altijd op zoek is naar nieuwe manieren van werken.

5. 3D-printen: van prototype tot product

3D-printen is niet meer weg te denken uit de auto-industrie. Van prototypes van onderdelen tot het versnellen van de productie, het maakt alles een stuk sneller en goedkoper. Maar om het meeste uit 3D-printen te halen, heb je mensen nodig met specifieke kennis van materiaalwetenschappen en engineering.

Hoe trek je mensen aan die van 3D-printen houden?

Als je actief zoekt naar mensen met interesse en ervaring in 3D-printen, benadruk dan de technologische kant van het werk. Laat zien dat je automotive bedrijf aan de voorhoede staat van innovatie en dat je medewerkers de kans krijgen om te werken met de nieuwste technologieën, zoals 3D-printen. Dit kan talent aantrekken dat graag mee wil werken aan de ontwikkeling van nieuwe productiemethoden en de toekomst van de auto-industrie.

Technologie trekt talent

De veranderingen binnen de automotive industrie zijn niet alleen zichtbaar in de voertuigen die we kopen, maar ook in de manier waarop we werken. Door de nieuwste technologieën zoals elektrische aandrijving, autonoom rijden, IoT, AR/VR en 3D-printen te integreren in je recruitment in de automotive branche, laat je zien dat jouw bedrijf klaar is voor de toekomst. Het juiste talent vinden is niet alleen een kwestie van hard zoeken, maar ook van het uitstralen van innovatie en duurzaamheid. Dus, als je je vacatures een technologische update geeft, ben je goed op weg om passende mensen aan te trekken voor jouw bedrijf.

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Direct contact

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Waar mogen we de whitepaper naar toe sturen?

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Meer weten?

      Download de RPO whitepaper

      Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

        Want to know more?

        Download the whitepaper

        Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!