Klant in de spotlights: Youz Antes
Youz Antes is specialist in de verslavingszorg in de regio Rijnmond, Zuid-Holland Zuid en Zuid-Hollandse Eilanden. Zij bieden advies en behandeling aan jongeren tot en met 23 jaar die vragen hebben of problemen ondervinden in de omgang met middelen of gok- en gamegedrag. Net als veel andere bedrijven is Youz Antes hard op zoek naar nieuwe collega’s, maar werven in de GGZ brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Dénise Kleinekoort, Manager Bedrijfsvoering bij Youz Antes, vertelt wat die uitdagingen zijn en hoe de organisatie ze aanpakt.
Welke profielen zoeken jullie?
De samenwerking is op dit moment nog gaande! We zoeken een Behandelaar 1, Systeemtherapeut, Basispsycholoog en een GZ-psycholoog. We hebben al een Behandelaar aangenomen!
Hoe pakten jullie de zoektocht vóór onze samenwerking op?
Over het algemeen loopt onze zoektocht via ons recruitmentteam. Maar aangezien er verschillende vacatures bij ons open staan en wij een grote organisatie zijn, heb ik besloten naast het recruitmentteam op zoek te gaan naar extra ondersteuning in de zoektocht naar geschikte kandidaten. Wij hebben gekozen om het werk uit te besteden aan Pro Contact.
Wat maakt het wervingsproces in de GGZ zo uitdagend?
Er zijn simpelweg minder kandidaten die interesse hebben in de GGZ. De GGZ is onbekender en mensen zijn wat terughoudend om te werken met mensen met psychische en verslavingsproblemen omdat ze het niet kennen. Om studenten bewust te maken van hoe werken in de GGZ er echt uitziet, geven we nu gastlessen op scholen en zorgen we ervoor dat we zichtbaarder zijn scholen, door onder andere stages van een week te organiseren zodat de studenten kennis kunnen maken met de GGZ. Zo maken we studenten bewust van alle leuke kanten van het werk en enthousiasmeren we ze om te starten met een studie in de richting van de GGZ.
Welke wervingstactiek(en) hebben jullie ingezet?
We hebben gekozen voor interim recruitment. Jullie team van recruiters gaan dus op LinkedIn zoeken naar geschikte kandidaten en screenen ze dan telefonisch. Dat werkt heel goed; ik merk dat er steeds minder mensen op vacatureteksten reageren en dat het beter werkt wanneer kandidaten proactief vanuit onze naam benaderd worden. Er liggen zoveel banen voor het oprapen tegenwoordig, dus kandidaten willen zich speciaal voelen. Daarom spreken searchberichten tegenwoordig zo aan. Het is een moderne manier van werven.