Hoe trek je jong talent naar de bouwsector?
Wanneer we het hebben over het bouwpersoneel werven denken veel mensen direct aan de ervaren rotten. Maar ook deze lieden gaan een keer met pensioen. Er komt steeds meer ruimte vrij voor jong talent in de bouw; mensen met spierkracht, motivatie en frisse ideeën. Die wil je! Maar hoe trek je ze aan?
Waarom wil je je richten op jong talent?
Waarom nou precies de jonkies je doelgroep moeten zijn? Daar zijn verschillende redenen voor. Starters zitten bijvoorbeeld nog vol motivatie. Ze zijn vaak beter op de hoogte van hedendaagse technologieën (of passen zich sneller aan). Ook het fysieke aspect is belangrijk. Voor wiens team echt in de stijgers staat, straten bouwt of gaten graaft, kan een jongere toevoeging heel aantrekkelijk zijn. Denk aan hun betere conditie, spierkracht en hogere snelheid in hun werk. Daarnaast is jong talent nog gemotiveerd om te leren en te groeien. Vergeet niet dat het vaak gemakkelijker is om iemand op te leiden om op een hoger niveau te komen, dan om iemand te vinden die al beschikt over alle kennis en ervaring die je zoekt.
Jong talent denkt en gedraagt zich echter vaak anders dan veel werkgevers gewend zijn. Benieuwd hoe je daarmee omgaat? Download dan de whitepaper “Dealen met Gen Z op de werkvloer”.
Download de whitepaper
Tip 1: Weet wie je zoekt (maar niet het schaap met de 5 poten)
Start met een duidelijk beeld van het type persoon dat je zoekt voor de functie. Als je daadwerkelijk jong bouwpersoneel zoekt, bedenk je dan welk diploma deze mensen moeten hebben. Misschien hebben ze aan ervaring of zelfs alleen aan motivatie al genoeg, en kunnen ze het vak bij jou leren. Hoe duidelijker je dit voor jezelf uitkristalliseert, hoe vloeiender je zoektocht zal gaan.
Weet ook dat er echt schaarste is wat betreft bouwpersoneel; leg de lat dus zeker niet te hoog. Iedereen wil de mensen met de meeste ervaring voor het laagste salaris, maar dat is niet haalbaar. Weet dus dat imperfectie niet erg is, en dat iemand met veel motivatie al ver komt als jij bijvoorbeeld trainingen en groeikansen kunt bieden.
Tip 2: Waar bevindt je doelgroep zich?
Weten wie je zoekt en pakkende content creëren zijn 2 belangrijke eerste stappen. Maar als je je advertenties deelt op platforms waar je doelgroep zich niet bevindt, dan gaat er niet veel gebeuren. Bouwpersoneel (en ook jong bouwpersoneel) bevindt zich vaak op LinkedIn, Facebook en Instagram. Maar aangezien jij jonge mensen zoekt, kan je ook TikTok als advertentiekanaal proberen. TikTok is namelijk vooral populair onder jongeren. Je kunt ook leuke, spontane en pakkende filmpjes maken en organisch plaatsen op je TikTok account: dat is helemaal gratis, en als het algoritme meewerkt krijgen duizenden gebruikers je filmpjes te zien.
Tip 3: Adverteer met wat jong bouwpersoneel interessant vindt
Het is belangrijk om te weten wat je doelgroep interessant vindt. Eigenlijk bestaat jouw doelgroep uit twee componenten: de mensen die je zoekt zijn geïnteresseerd in werken in de bouw, en ze zijn jong. Vergeet daarom niet de volgende onderdelen te benoemen in je campagne.
Salaris
Voor de een is het logisch, voor de ander lijkt het een onnodige toevoeging; het salaris. Onnodig is het zeker niet! Wie de salarisrange toevoegt aan een vacature of een marketinguiting mag veel meer respons verwachten dan wie dat niet doet. Het salaris blijft in deze sector een van de belangrijkste redenen waarom mensen solliciteren, dus wie er transparant over is heeft echt een voorsprong.
Opleidings- en groeimogelijkheden
Jong bouwpersoneel staat nog aan de start van hun carrière. Ze willen vaak graag leren en (door)groeien. Is dit mogelijk binnen jouw bedrijf? Promoot het! Zorg wel dat je hier specifiek in bent. Alleen de termen “opleidings- en doorgroeimogelijkheden” voldoen niet. Je prikkelt het jonge publiek pas wanneer je voorbeelden geeft van de cursussen die men kan volgen of de functietitels die in het vooruitzicht liggen.
(Sfeer)beelden
Goed foto- en videomateriaal is onmisbaar in een recruitmentcampagne. Professionele, duidelijke en aantrekkelijke beelden maken je niet alleen betrouwbaarder als werkgever; ze geven de kandidaat ook een goed beeld van zijn of haar toekomstige werkplek. Je wil dus echte mensen, materialen en werkzaamheden op beeld. Denk aan beelden die relevant zijn voor de functie en de doelgroep. Ook hiervoor geldt: hoe concreter, hoe beter; ook voor jong personeel in de bouw!