AMSTERDAM
21-06-2018

RECENTE BERICHTEN

Het is geen spelletje: Gamified Recruitment

Werkgevers moeten steeds beter hun best doen bij het vinden en aantrekken van de juiste kandidaat. Sinds wij een paar jaar geleden het boek van Gabe Zichermann lazen, ‘Gamification by Design’, zijn wij groot aanhanger van ‘gamification’ als ondersteuning van bestaande processen.

Om een veel gehoord misverstand uit de wereld te helpen: gamification is iets anders dan een game. Bij een game heeft men het echt over een computerspel, bij gamification gaat het veel meer om het toevoegen van spelelementen. In de recruitment trajecten die wij op dit moment uitvoeren, neemt dit een steeds prominentere plek in. Als werkgever kun je op een innovatieve manier je verhaal vertellen, wat een positieve invloed heeft op de perceptie van potentiële kandidaten. In plaats van een platte vacaturetekst, laat je hen via hun smartphone, tablet of desktop een interactieve ‘candidate journey’ maken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een werkplek na te maken, werkzaamheden te simuleren en zelfs een assessment afnemen behoort tot de mogelijkheden. Een toekomstige baan wordt daardoor veel tastbaarder en heeft daarom een positieve invloed op de betrokkenheid van geïnteresseerde sollicitanten. En het mes snijdt aan twee kanten. Naast deze tastbare impact, leidt deze manier van recruitment ook tot indirect resultaat: je profileert je als vernieuwende werkgever, wat opnieuw een aanzuigende werking op talent heeft.

 

Willem Bos
Creatief Directeur

Willem Bos
Creatief Directeur

Deel dit artikel