Het employer branding model: zo gebruik je hem in Google
See, think, do, care: dat zijn de vier fases binnen het employer branding model. Je start bij het moment dat iemand in contact komt met jouw bedrijf (als werkgever) en “eindigt” bij het moment dat iemand bij je werkt en een band heeft en houdt met je organisatie. Er zijn talloze manieren om deze funnel in te zetten. Maar wist je dat Google de eerste drie fases effectief kan vullen met verschillende sub-platformen? Wij vertellen je hoe je YouTube, Google Display en Google Search kan zetten voor jouw employer branding campagne. Dit is hoe jij personeel kunt werven via Google!
See: YouTube
Adverteren via YouTube kan een slimme optie zijn voor de eerste fase van de funnel: see. YouTube heeft namelijk een brede leeftijdscategorie; de grootste groep van gebruikers ligt tussen 15 en 40 jaar oud, maar je kunt targeten op een doelgroep vanaf 18 jaar oud. Het platform is een slimme keuze als je aan het begin van je employer branding campagne staat. Via YouTube kan je een duidelijk sfeerbeeld van je bedrijf geven, wat goed past bij de bereik- of see-fase van je campagne. Maak de video ongeveer 30 seconden lang, zorg dat je specifiek target op het publiek dat je voor ogen hebt en focus op de views. De kosten per view zullen hierdoor ook een stuk lager zijn.
Think: Google Display
Je kent het wel: je hebt onlangs iets gegoogeld en zodra je een tijdje later een website opent springen de advertentiebanners over precies dat product naar boven. Dit zijn remarketingcampagnes (of retargetingcampagnes) via Google Display. Gebruik tijdens het adverteren via Google Display beelden en teksten die de juiste snaar raken bij het juiste publiek. Als mensen een product nogmaals zien worden ze vaak herinnerd aan hoe leuk ze het vinden of hoe graag ze het wilden in de eerste instantie. Deze mensen hebben je website al een keer bezocht, dus zijn heel relevant. Maar Google Display kan je ook prima inzetten in de bereikfase. Zo maken bezoekers kennis met jouw bedrijf en verhoog je het verkeer naar je website.
Do: Google Search
Is converteren je doel, zoals het invullen van een contactformulier, bellen van een telefoonnummer, solliciteren voor een baan of inschrijven voor een nieuwsbrief? Kies dan voor Google Search! Met de juiste zoekwoorden, teksten en budgetten zorg jij dat je bovenaan staat in de zoekresultaten op Google. Bedenk dus waar je ideale doelgroep naar zoekt; zo krijg je relevante bezoekers die jouw website écht interessant en bruikbaar zullen vinden. Tijdens het adverteren via Google Search betaal je per klik. Elk zoekwoord heeft een eigen CPC (cost per click), en hierbij geldt: hoe meer concurrentie, hoe hoger de prijs.
Klaar om te starten?
Bij het opzetten van een employer branding campagne kan adverteren via Google dus op meerdere manieren een handig hulpmiddel zijn. Benieuwd naar nog 10 tips op het gebied van employer branding? Die vind je hier!
Op zoek naar nieuw personeel voor jouw bedrijf?
Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.
Lees onze whitepaper
- Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
- Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
- Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Ik wil een adviesgesprek
- Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
- Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
- Geen verplichtingen.