“Hé Google… ik zoek een nieuwe baan!”

In Amerika experimenteren bedrijven al op grootschalig niveau met sollicitaties via digitale assistenten. Apparaten zoals Alexa van Amazon en Google Home spelen handig in op het gemak van solliciteren met alleen je stem. Zoals vaker testen grote bedrijven eerst in Amerika of een trend werkt, waarna zij de dienst uitbreiden naar andere landen. McDonald’s – dat toch al bekend staat om zijn innovatieve manieren van personeelswerving – maakt het mogelijk dat kandidaten via hun digitale assistent een nieuwe baan vinden. Hoe dit in zijn werk gaat? Je roept de assistent op om een baan te vinden bij McDonald’s, en na het beantwoorden van een paar vragen, ontvang je op je mobiele telefoon een URL, die je door het verdere sollicitatie-proces heen loodst.

Het is een spannende ontwikkeling, die op de voet gevolgd wordt door marketeers en recruiters. Op dit moment is het aantal gebruikers van digitale assistenten in Nederland nog te klein om een echt grote groep te bereiken. Naar schatting hebben enkele tienduizenden Nederlanders een dergelijk apparaat in huis, die op dit moment nog met name wordt gebruikt om andere apparaten in huis aan te sturen en bijvoorbeeld voor het luisteren naar nieuws of muziek. Wij houden Google Home en zijn concurrenten in ieder geval goed in de gaten en zijn inmiddels bezig met de eerste experimenten.

Jolijn Swart
Copywriter

Deel dit artikel