Hoe stoom je jouw bedrijf klaar voor Google for Jobs?

De geruchten doen al even de ronde en nu lijkt het toch echt zo ver: Google for Jobs is ready to take over The Netherlands! Dé zoekmachine voor vacatures. Wanneer precies, dat weten we niet. Wat we wel weten is dat het ‘the next big thing’ in recruitmentland wordt.

Het principe is heel eenvoudig. Werkzoekenden typen een zoekwoord in en de content van verschillende vacatures wordt direct zichtbaar. Kunst is dus om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Hoe je dat doet? Door onder andere je vacaturetekst te optimaliseren. Om te zorgen dat iedereen voorbereid is op deze verandering presenteren wij: de Google for Jobs checklist!


✓ Bepaal of de functietitel Google-proof is

Een eerste belangrijke vraag die gesteld moet worden is welke functietitel er aan een vacature toegekend wordt. Dit wordt namelijk ook een van de rankingsfactoren voor Google for Jobs. Belangrijk is om hier een algemene naam voor te kiezen. Functienamen als ‘Content Ninja’ zijn natuurlijk heel grappig, maar de kans is zeer klein dat iemand dit als zoekopdracht in Google intypt. Daarnaast is het ook belangrijk om toevoegingen als Junior en Senior niet af te korten tot jr. of sr., maar volledig uit te schrijven.

 

✓ Zoekwoorden bepalen en vacature herschrijven

Zoek per vacature uit welke zoekwoorden relevant zijn. Belangrijk is om deze zoekwoorden regelmatig in je tekst voor te laten komen, maar dit hoeft niet altijd in een vaste combinatie. Google is door middel van Artificial Intelligence inmiddels slim genoeg om de context te begrijpen en synoniemen te herkennen. ‘Een baan in Mokum’ zal bijvoorbeeld ook gekoppeld worden aan ‘vacature Amsterdam’.

Over het algemeen is er al over Google bekend dat het SEO-wise goed is om de zoekwoorden vooral in het begin van een tekst naar voren te laten komen. Dit geldt dus ook voor een vacaturetekst. Let daarnaast op spelfouten: Google straft je er keihard voor af.

 

✓ Vindbaarheid van je vacature

Helaas blijft het niet bij een knaller van een vacaturetekst. De tekst moet ook op een juiste manier online worden geplaatst, want Google is een nieuwsgierig aagje. Het wil zoveel mogelijk weten over de vacature. En hoe meer je weergeeft, hoe dankbaarder Google je zal zijn. Hier staat dan ook een mooie beloning tegenover: betere vindbaarheid. Om te zorgen dat Google alle informatie op een juiste manier kan lezen moet je werken met structured data. Dit is een code waarin informatie staat die overeenkomt met de informatie in de vacaturetekst. Google wil het volgende graag over de vacature te weten komen:

  • Publicatiedatum
  • Werkgever
  • Functienaam
  • Omschrijving van de functie
  • Locatie
  • Dienstverband
  • Salaris

 

✓ Staat de vacature op de juiste kanalen?

Een andere rankingsfactor voor Google zijn de wervingskanalen waar de vacature op staat. Hierbij gaat de voorkeur uit naar bedrijven met een stevige online voetafdruk. Monsterboard, Glassdoor en Careerbuilders hebben al een partnership met Google. Het plaatsen van de vacature op een van deze kanalen zal waarschijnlijk meer rankingspunten opleveren en hierdoor een hogere score in de zoekresultaten.

Met het afvinken van deze vier punten zijn er grote stappen gemaakt in de voorbereiding op Google for Jobs. Nu is het wachten op de grote introductie.

Jolijn Swart
Copywriter

Deel dit artikel