Alles over bouwpersoneel werven in een krappe arbeidsmarkt: 3 slimme strategieen

Er is nog steeds een tekort aan bouwpersoneel. Dat is al zo’n lange tijd aan de gang, dat er wel eens gekeken mag worden naar creatieve en minder voor de hand liggende strategieën voor recruitment in de bouw. Wij geven je een aantal tips waarmee jij nieuwe collega’s binnenhaalt vóórdat de concurrent dat doet.
1. Zoek op de juiste plek: social media
Moderne uitdagingen in recruitment vergen moderne oplossingen en wervingsmethodes. Werving via social media is niet meer weg te denken uit hedendaags recruitmentland. Bouwpersoneel bevindt zich voornamelijk op LinkedIn, Facebook en Instagram. Zoek je jong personeel in de bouw, dan kan je ook werven via TikTok. Met catchy content en USP’s die specifiek bouwpersoneel aanspreken heb je razendsnel succes.
Online werving uitbesteden
Adverteren met vacatures kan dan wel een slimme stap zijn; er komt wel aardig wat bij kijken. Je mist misschien kennis over online adverteren, pakkend en overtuigend schrijven of creatieve beelden ontwerpen, en dan moet je ook nog alle kandidaten die op de campagne afkomen opbellen. Naast dat je misschien kennis mist, kost dit ook veel tijd. Heb je daar wel de mensen voor? Je kunt er ook voor kiezen om je recruitment uit te besteden. Bij RPO neemt een extern recruitmentbureau alle stappen van je over: zij creëren een campagne, houden de resultaten bij en nemen contact op met kandidaten. Dat scheelt jou tijd en stress!
USP’s voor bouwpersoneel
Wat vinden mensen in de bouw nu echt interessant bij een vacature? Het salaris is altijd handig om te benoemen. Kan iemand daarnaast doorgroeien, en zo ja, naar welke functie(s)? Welke opleidingsmogelijkheden bestaan er? Wat is de cultuur van je bedrijf en hoe komt dat naar voren in een werkdag? Dit zijn allemaal voorbeelden van aspecten waar veel bouwpersoneel belang aan hecht.
Adverteren met je eigen beeldmateriaal
Sprekend beeldmateriaal is bij een online campagne van levensbelang. Het zorgt dat je advertentie opvalt, en dat kandidaten direct een beeld krijgen van hun potentiële toekomstige collega’s en werkplek. Met een moderne smartphonecamera kan je al prima foto’s maken, maar ook hiervoor kan je een extern bureau inschakelen. De foto’s worden dan gemaakt met een professionele camera. Daarnaast worden ze bewerkt. Zo heb je super beeldmateriaal voor de komende jaren.
Daarnaast kan je je eigen foto’s ook gebruiken op je website, organische social posts, in mailings… De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat wel zeker is: waar je deze foto’s ook plaatst, ze gaan sowieso zorgen voor meer aandacht voor en vertrouwen in je bedrijf.
2. Vergroot je doelgroep: vrouwen in de bouw
Het is verleidelijk om je blind te staren op een groep mensen waarvan je simpelweg verwacht dat ze in de bouw werken of willen werken. Bouwpersoneel omvat veel meer dan alleen mannen van 45+. Zo zijn er ook echt wel vrouwen die al in de bouw werken, maar zich misschien niet direct aangesproken voelen door jouw advertenties vol mannelijk bouwpersoneel. Een diverse en inclusieve benadering is daarom een slimme stap voor jouw wervingsstrategie.
Veel vrouwen zouden best in de bouw willen werken, maar hebben misschien nog geen ervaring. Onderschat daarom de waarde van (interne of externe) opleidingen niet!
3. Om- en bijscholen
Lukt het niet om ervaren personeel in de bouw aan te nemen? Dan is er ook nog de optie om minder ervaren personeel aan te nemen en op te leiden. Je kunt samenwerken met bouwopleidingen, zodat je nieuwe collega’s op een effectieve en professionele manier nieuwe skills leren. Daarnaast is het mogelijk om intern trainingen te faciliteren. Let wel op dat de meeste lieden in de bouw het liefst werken met hun handen. Praktische trainingen zetten dus waarschijnlijk meer zoden aan de dijk dan lange lessen en droge stof.
Naast dat het voor jou als werkgever makkelijker is om minder gekwalificeerd personeel te vinden en aan te nemen, kan je deze strategie ook zien als een aantrekkelijk punt voor je nieuwe collega’s. De USP van een gratis opleiding kan ambitieuze (jonge) vaklieden overtuigen om bij jou te solliciteren in plaats van bij de concurrent.
Dus: denk creatief en wees de meute voor
Door op nieuwe, minder voor de hand liggende manieren te denken over recruitment, kan je sneller en effectiever werven dan de rest. Zo loop je al snel voor als het om werving gaat, en is die planning binnen no time weer vol. Heb je nog wat hulp nodig als het gaat om creatief werven in de bouw? Laten we er samen naar kijken!