Derde HR-managers ziet polarisatie op de werkvloer toenemen
Amsterdam, 30 januari 2025 – Iets meer dan een derde (35%) van de HR-managers merkt dat de polarisatie op de werkvloer toeneemt. Verschillen tussen mensen kunnen de onderlinge verhoudingen op de werkvloer flink onder druk zetten. Dit ervaren ook HR-managers: bijna vier op de tien (39%) heeft wel eens meegemaakt dat medewerkers vertrokken vanwege uiteenlopende opvattingen met collega’s. Dit blijkt uit onderzoek van Pro Contact onder meer dan 500 HR-managers. Polarisatie, de verscherping van tegenstellingen tussen groepen, lijkt daarmee een groeiend probleem binnen organisaties.
Polarisatie op de werkvloer zet verhoudingen onder druk
De toenemende polarisatie drukt duidelijk een stempel op de sfeer binnen organisaties, zodanig dat maar liefst 28 procent van de HR-managers aangeeft dat hierdoor vaker conflicten op de werkvloer voorkomen. Dit brengt vele uitdagingen met zich mee. Zo blijkt dat medewerkers minder bereid zijn samen te werken met collega’s die een andere mening hebben. Een probleem dat eveneens door 28 procent van de HR-managers wordt erkend. Driekwart stimuleert binnen hun organisatie dan ook een open gesprek te voeren binnen teams om polarisatie te voorkomen.
Remco Kraal, COO bij Pro Contact: “Polarisatie op de werkvloer neemt toe en dat is echt een uitdaging voor organisaties. Als HR-manager wil je natuurlijk een fijne werksfeer, maar ook een divers team. Dat betekent dat je moet zoeken naar een balans: gedeelde waarden aan de ene kant, maar ook ruimte voor verschillende perspectieven. Diversiteit in meningen brengt nieuwe ideeën en inzichten, en juist dat is zo waardevol. Polarisatie wil je voorkomen, maar het respecteren en accepteren van andere meningen is cruciaal voor groei en innovatie.”
Over Pro Contact
Pro Contact helpt bedrijven, door middel van het Recruitment Process Outsourcing (RPO)-model op een moderne en effectieve manier aan nieuw personeel. Via sociale media, jobboards en andere online kanalen brengt Pro Contact bedrijven in contact met de ideale doelgroep. Het bureau zoekt op LinkedIn, benadert kandidaten en creëert content waar je steil van achterover slaat. En dat voor een lage, maandelijkse fee. Pro Contact zet wervingscampagnes uit in verschillende branches zoals de logistiek, techniek, onderwijs en de zakelijke dienstverlening.