De toekomst van HR-werving: trends voor het aantrekken van HR-professionals
HR-werving, zeker als het gaat om het vinden van HR-professionals zelf, is volop in beweging. In een tijd waarin de arbeidsmarkt krapper is dan ooit, wordt het aantrekken van goede HR-managers, recruiters en andere HR-talenten een ware uitdaging. En dat terwijl deze mensen essentieel zijn om bedrijven draaiende te houden, talent te behouden en een sterke werkcultuur te bouwen. Maar hoe zorg je ervoor dat je juist díe HR-professionals binnenhaalt die niet alleen bekwaam zijn, maar ook passen bij de unieke cultuur van jouw bedrijf? In deze blog kijken we naar de belangrijkste trends en uitdagingen binnen de werving van HR-personeel.
1. Employer branding is cruciaal
Employer branding wordt vaak gezien als een tool om jonge starters en high-potentials te trekken en behouden, maar het is net zo belangrijk voor HR-professionals. HR-experts zijn meestal nauw betrokken bij het ontwikkelen van de employer brand van hun eigen bedrijf, dus ze weten hoe belangrijk dit is. Het ironische is dat juist zij vaak goed kunnen doorzien wanneer een bedrijf zich mooier voordoet dan het in werkelijkheid is.
Om HR-talent aan te trekken, moet je dus authentiek en consistent zijn in je employer branding. Zorg dat je als bedrijf laat zien waar je voor staat, hoe de cultuur is en welke waarden je uitdraagt. Dit betekent ook dat je transparant moet zijn over groeikansen, werkdruk, flexibiliteit en andere factoren die voor HR-professionals belangrijk zijn. Open en eerlijk zijn, dus, want alleen zo bouw je een sterk employer brand op (over een lange tijd).
2. Flexibiliteit en remote werken: must-haves, geen extra’s
HR-professionals waren voorheen vooral gewend om fysiek op kantoor aanwezig te zijn, maar de pandemie heeft daar flink verandering in gebracht. Het werk van een HR-manager of recruiter kan bijvoorbeeld prima (deels) vanuit huis of vanuit een ander land worden uitgevoerd. Voor recruiters die mensen na kantooruren willen bellen kan dit soms juist handig uitkomen door verschillende tijdzones. Deze flexibiliteit is daarom een grote pullfactor binnen HR-werving.
3. Diversiteit en inclusie in het DNA van de HR
Zouden mensen die een inclusieve werkcultuur willen creëren, zelf willen werken bij een bedrijf dat dit niet prioriteert? Natuurlijk niet! Diversiteit en inclusie zijn thema’s die HR-afdelingen steeds serieuzer nemen. Daarom willen de meeste HR-professionals ook zelf werken voor een bedrijf dat het idee van diversiteit op de werkvloer ook waarmaakt.
Vergeet ook niet om naar buiten uit te dragen dat je inclusiviteit en inclusie omarmt; in je employer branding bijvoorbeeld. Je wilt immers dat mensen die nog niet bij je werken de normen en waarden van jouw bedrijf ook zien. Het kan kandidaten net dat extra zetje geven om te solliciteren!
4. Focus op persoonlijke ontwikkeling en leiderschap
Veel HR-professionals zijn in hun rol betrokken bij de ontwikkeling van medewerkers, maar ook zij hebben behoefte aan groei en nieuwe uitdagingen. HR-managers en recruiters willen niet alleen weten weten dat er ruimte is om henzelf verder te ontwikkelen; ze willen ook weten welke doorgroeimogelijkheden er precies zijn. Daarom is het belangrijk om bijvoorbeeld in vacatureteksten en job marketing advertenties concreet te zetten naar welke functies iemand toe kan werken; een senior- of leidinggevende functie, bijvoorbeeld. Zo heb je al snel een streepje voor bij ambitieuze HR-professionals.
5. Soft skills krijgen meer gewicht
Omdat steeds meer werkzaamheden worden geautomatiseerd, ook in de wereld van HR, verschuift de focus steeds meer richting de soft skills. HR-professionals moeten empathisch zijn, kunnen denken in oplossingen en goed kunnen communiceren. Wanneer je tijdens je zoektocht naar de juiste HR-medewerker deze skills benadrukt in je wervingsproces, weten kandidaten dat je je werving serieus neemt. Je maakt zo ook duidelijk dat je als organisatie HR ziet als een vakgebied waarin de menselijke kant centraal staat: een inzicht dat je ideale kandidaat als het goed is deelt.
Een gezonde basis vormen
Transparantie, flexibiliteit en concreetheid: deze kernwoorden horen de basis te vormen voor jouw HR-werving. Het werven van HR-professionals vergt vaak een andere benadering dan andere wervingsprocessen. Door mee te gaan met de tijd en de 5 bovenstaande tips te volgen kan ook jij jouw HR-team versterken met bijvoorbeeld de ideale HR-manager, Recruiter of Intercedent!