AMSTERDAM
04-01-2019

RECENTE BERICHTEN

De Ongeschreven Regels van Emoticons

“Hey! Hoe gaat ‘ie? 🙂” “Hahaha 😛” Dit zijn waarschijnlijk berichten die je regelmatig ontvangt. Emoticons maken nu eenmaal een groot deel uit van onze dagelijkse communicatie. Maar zodra je een bericht krijgt van je bank als “Nieuwe aangekondigde incasso 😞,” voelt het meteen onwennig. Op welke momenten kan je dan wél emoji’s gebruiken als bedrijf?

Uit een onderzoek aan de Ben-Gurion Universiteit in Israël blijkt dat het gebruik van emoticons vaak onprofessioneel overkomt. Een smiley in een zakelijke e-mail impliceert dat je geen verstand hebt van zaken. Wat natuurlijk precies het omgekeerde is van wat je wil bereiken. Als het gaat om klantenservice kun je smileys dus beter niet gebruiken.

Aan de andere kant doen emoticons het op social media erg goed. Zo zorgt een tweet met een emoji voor veel meer interactie dan een tweet zonder smiley. Zo’n emoji kan zelfs zorgen voor 25% meer engagement!

Een emoji kan je online boodschap versterken. Bedenk je alleen wel of het gebruik van emoji’s past bij je merk, je doelgroep en bij de boodschap die je wil overbrengen. Anders resulteert een blije smiley in je bericht, in een sippe smiley op je eigen gezicht.

 

Hedwig Goudsmit
Copywriter

Willem Bos
Creatief Directeur

Deel dit artikel