De Ondernemer interviewt Noud

De Ondernemer vroeg onze directeur Noud het hemd van het lijf over onze inbound recruitment campagnes. Hoe helpen wij ondernemers aan personeel op de oververhitte arbeidsmarkt? 

Goed personeel aannemen en het liefst zo snel en goedkoop mogelijk. Dat is wat iedere ondernemer zich wenst als er een vacature vrijkomt. De arbeidsmarkt van vandaag leert echter dat de kaarten anders liggen. In sommige branches is de zoektocht naar geschikt personeel simpelweg een hels karwei. Noud Baijens is iemand die daar met Pro Contact slim op inspeelt en bedrijven een hoop bloed, zweet en tranen bespaart. ,,Wij bereiken de vrachtwagenchauffeur, timmerman en monteur die nooit op Monsterboard of Nationale Vacaturebank kijkt.”

Mensen met een baan zijn doorgaans niet erg actief op kanalen die ze eventueel aan een leukere job kunnen helpen. Op Facebook en Instagram zitten zij daarentegen wel dag en nacht. Natuurlijk heb je de traditionele recruiters die hun droomkandidaat via LinkedIn proberen te strikken, maar in de transport, logistiek of bouw is dat praktisch onmogelijk. Simpelweg omdat veel chauffeurs, bouwvakkers en machinisten geen LinkedIn-account hebben.

Het bereiken van latent werkzoekenden

,,De kunst is dus om uit te zoeken waar jouw kandidaat zich dan wel bevindt”, vertelt Baijens. ,,En dat is precies wat wij doen.  Een vrachtwagenchauffeur kijkt nooit op Monsterboard of Nationale Vacaturebank. Die zit thuis op de bank te chillen en door Facebook en Instagram te scrollen. Dat weten we en zo bereiken we latent werkzoekenden. Zo is het ook bekend dat staffunctionarissen, IT’ers en HR-managers zo’n beetje allemaal een LinkedIn-profiel hebben en jongeren doorgaans actief zijn op Instagram en Snapchat.”

Een 3D-rondleiding op toekomstige werkplek

,,De volgende stap om je nieuwe medewerker te scoren, is de vacaturetekst van de klant doorvertalen naar prikkelende content voor het betreffende platform waarop de kandidaat zich bevindt. Die vacatures halen we overigens zelf bij onze klanten op. We hebben copywriters, designers en advertentiespecialisten in dienst die precies de juiste teksten en beelden maken om iemands interesse te wekken. Dat kan dus ook een 3D-rondleiding op je toekomstige werkplek zijn.’’

,,We targetten op demografische gegevens, doen aan remarketing en checken interactie op social. Als iemand langer dan een paar seconden naar jouw filmpje kijkt, iets liked of iemand tagged, komen ze in de recruitment funnel. Het zijn gesponsorde advertentiecampagnes waarmee je de juiste mensen bereikt en tegelijkertijd ook naamsbekendheid onder de doelgroep genereert.”

Meerdere potentiële kandidaten voor klant

Dat de aanpak van de Amsterdamse onderneming de vruchten afwerp, bewijst men met het bereiken van de achtste plaats in de verkiezing  van de FD Gazellen 2018, een ranglijst van Het Financieele Dagblad met daarin Nederlands snelst groeiende bedrijven. Reden daarvoor was onder andere een omzetgroei van precies 200 procent. In 2017 werd het bedrijf ook al genomineerd. Er werd destijds een omzet gedraaid van 1 miljoen. Voor 2019 verwacht men 3 miljoen euro om te zetten.

Met de gehanteerde tactiek van Pro Contact, dat vooral in de transport, logistiek, bouw, industrie, automotive, klantcontact en infrasector actief is, worden meerdere potentiële kandidaten voor de klant aangetrokken. Handig, indien een partij op zoek is naar meerdere mensen voor een bepaalde functie.

,,Zoekt iemand vijf elektromonteurs, dan zou het dus zomaar kunnen dat je een tiende betaalt van het bedrag dat je anders kwijt bent bij een traditioneel uitzendbureau. In dat opzicht werken wij anders dan een detachering- of werving en selectiebureau. Daar betaalt de klant voor iedere ingevulde vacature terwijl wij een uurtarief rekenen voor het maken van de content, het bereiken van de juiste doelgroep en het eerste contact met een kandidaat. Andere werkwijze, ander kostenplaatje. Teruggerekend kost een vrachtwagenchauffeur bij ons ongeveer 1.000 euro, een timmerman 1.250 euro en een installatiemonteur 3.000 euro.”

Automatisch voor de sollicitant ingevoerd

Zijn er voldoende mensen die voor de toegepaste charmes van Pro Contact (ook actief in Duitsland, België en Frankrijk) zijn gevallen, dan neemt het bedrijf namens haar klant de eerste telefonische screening voor haar rekening. Namen, e-mailadressen en mobiele nummers zijn tenslotte makkelijk te achterhalen omdat deze ooit zijn ingevoerd bij het aanmaken van een social media-account. Deze worden zelfs automatisch voor de sollicitant ingevoerd. Er wordt gecheckt of de persoon in kwestie voldoet aan de juiste criteria voor de functie en als dat het geval is, wordt er een face-to-face gesprek met de klant ingepland.

Dit interview is ook te lezen op deondernemer.nl.

Jolijn Swart
Copywriter

Deel dit artikel