Skip to main content

De Ondernemer interviewt Noud

De Ondernemer vroeg onze directeur Noud Baijens het hemd van het lijf over onze online recruitment campagnes. Hoe helpen wij ondernemers aan personeel op de oververhitte arbeidsmarkt? 
Noud Baijens in De Ondernemer

Goed personeel aannemen en het liefst zo snel en goedkoop mogelijk. Dat is wat iedere ondernemer zich wenst als er een vacature vrijkomt. De arbeidsmarkt van vandaag leert echter dat de kaarten anders liggen. In sommige branches is de zoektocht naar geschikt personeel simpelweg een hels karwei. Noud Baijens is iemand die daar met Pro Contact slim op inspeelt en bedrijven een hoop bloed, zweet en tranen bespaart. ,,Wij bereiken de vrachtwagenchauffeur, timmerman en monteur die nooit op Monsterboard of Nationale Vacaturebank kijkt.”

Mensen met een baan zijn doorgaans niet erg actief op kanalen die ze eventueel aan een leukere job kunnen helpen. Op Facebook en Instagram zitten zij daarentegen wel dag en nacht. Natuurlijk heb je de traditionele recruiters die hun droomkandidaat via LinkedIn proberen te strikken, maar in de transport, logistiek of bouw is dat praktisch onmogelijk. Simpelweg omdat veel chauffeurs, bouwvakkers en machinisten geen LinkedIn-account hebben.

Het bereiken van latent werkzoekenden

,,De kunst is dus om uit te zoeken waar jouw kandidaat zich dan wel bevindt”, vertelt Noud Baijens. ,,En dat is precies wat wij doen.  Een vrachtwagenchauffeur kijkt nooit op Monsterboard of Nationale Vacaturebank. Die zit thuis op de bank te chillen en door Facebook en Instagram te scrollen. Dat weten we en zo bereiken we latent werkzoekenden. Zo is het ook bekend dat staffunctionarissen, IT’ers en HR-managers zo’n beetje allemaal een LinkedIn-profiel hebben en jongeren doorgaans actief zijn op Instagram en Snapchat.”

Een 3D-rondleiding op toekomstige werkplek

,,De volgende stap om je nieuwe medewerker te scoren, is de vacaturetekst van de klant doorvertalen naar prikkelende content voor het betreffende platform waarop de kandidaat zich bevindt. Die vacatures halen we overigens zelf bij onze klanten op. We hebben copywriters, designers en advertentiespecialisten in dienst die precies de juiste teksten en beelden maken om iemands interesse te wekken. Dat kan dus ook een 3D-rondleiding op je toekomstige werkplek zijn op een gloednieuwe werken-bij website.’’

“Pro Contact target op demografische gegevens, doen aan remarketing en checken interactie op social. Als iemand langer dan een paar seconden naar jouw filmpje kijkt, iets liked of iemand tagged, komen ze in de recruitment funnel. Het zijn gesponsorde advertentiecampagnes waarmee je de juiste mensen bereikt en tegelijkertijd ook naamsbekendheid onder de doelgroep genereert.”

Meerdere potentiële kandidaten voor klant

Dat de aanpak van de Amsterdamse onderneming de vruchten afwerp, bewijst men met het bereiken van de achtste plaats in de verkiezing  van de FD Gazellen 2018, een ranglijst van Het Financieele Dagblad met daarin Nederlands snelst groeiende bedrijven. Reden daarvoor was onder andere een omzetgroei van precies 200 procent. In 2017 werd het bedrijf ook al genomineerd. Er werd destijds een omzet gedraaid van 1 miljoen. Voor 2019 verwacht men 3 miljoen euro om te zetten.

Met de gehanteerde tactiek van Pro Contact, dat vooral in de transport, logistiek, bouw, industrie, automotive, klantcontact en infrasector actief is, worden meerdere potentiële kandidaten voor de klant aangetrokken. Handig, indien een partij op zoek is naar meerdere mensen voor een bepaalde functie.

,,Zoekt iemand vijf elektromonteurs, dan zou het dus zomaar kunnen dat je een tiende betaalt van het bedrag dat je anders kwijt bent bij een traditioneel uitzendbureau. In dat opzicht werken wij anders dan een detachering- of werving en selectiebureau. Daar betaalt de klant voor iedere ingevulde vacature terwijl wij een uurtarief rekenen voor het maken van de content, het bereiken van de juiste doelgroep en het eerste contact met een kandidaat. Andere werkwijze, ander kostenplaatje. Teruggerekend kost een vrachtwagenchauffeur bij ons ongeveer 1.000 euro, een timmerman 1.250 euro en een installatiemonteur 3.000 euro.”

Automatisch voor de sollicitant ingevoerd

Zijn er voldoende mensen die voor de toegepaste charmes van Pro Contact (ook actief in Duitsland, België en Frankrijk) zijn gevallen, dan neemt het bedrijf namens haar klant de eerste telefonische screening voor haar rekening. Namen, e-mailadressen en mobiele nummers zijn tenslotte makkelijk te achterhalen omdat deze ooit zijn ingevoerd bij het aanmaken van een social media-account. Deze worden zelfs automatisch voor de sollicitant ingevoerd. Er wordt gecheckt of de persoon in kwestie voldoet aan de juiste criteria voor de functie en als dat het geval is, wordt er een face-to-face gesprek met de klant ingepland.

Dit interview is ook te lezen op deondernemer.nl.


Meer weten?

    Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

    Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

    Plan een gratis gesprek

    Op zoek naar nieuw personeel voor jouw bedrijf?

    Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.

    Lees onze whitepaper

    • Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
    • Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
    • Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
    Download onze whitepaper

    Ik wil een adviesgesprek

    • Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
    • Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
    • Geen verplichtingen.
    Plan een adviesgesprek

    Meer weten?

    Download de whitepaper

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Waar mogen we de whitepaper naar toe sturen?

      Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

        Meer weten?

        Download de RPO whitepaper

        Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

          Want to know more?

          Download the whitepaper

          Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!