De big tech bedrijven liggen onder een vergrootglas
In de vorige technische update berichtten we er al over: Google, Apple en Facebook zijn bezig met een koude oorlog. De big tech bedrijven liggen onder een vergrootglas. En om nou te zeggen dat de rust is teruggekeerd? Nou nee, integendeel eigenlijk. Wij hebben een samenvatting gemaakt van de belangrijkste wijzigingen, met daarbij ook de impact die dit heeft op de RPO-campagnes van Pro Contact.
Wat is er precies gebeurd?
Laten we beginnen met Facebook. Dat heeft namelijk zijn naam gewijzigd. Het bedrijf heet vanaf nu ‘Meta’ met daaronder de verschillende producten, waarvan Facebook, Instagram en Whatsapp de belangrijkste zijn. Meta ligt al langer onder vuur bij de Europese en Amerikaanse autoriteiten omdat ze niet genoeg doet aan de privacy van haar gebruikers. Apple reageerde hierop door in de software-updates van hun mobiele besturingssysteem tracking uit te schakelen. Dat komt erop neer dat de gegevens van mensen met een iPhone beter afgeschermd worden, waardoor Meta minder data kan verzamelen van deze personen.
Welke impact heeft dit?
Dat kunnen wij precies vertellen, een impact van schrik niet, $251 miljard. Dit is de waardedaling die Meta te verduren kreeg op de Amerikaanse beurs vorige week. Een deel van deze daling komt door de toegenomen concurrentie van met name Snapchat en TikTok. Vooral jonge gebruikers laten Facebook inmiddels massaal links liggen. Maar daarover later meer. Als andere reden worden de tegenvallende kwartaalcijfers genoemd. En die tegenvallende cijfers worden voor grotendeels veroorzaakt door lagere advertentie-inkomsten.
Wat is het effect op RPO campagnes?
Veel hangt af van de doelgroep waar je je als bedrijf op richt. Van Facebook is al langer bekend dat mensen die na 1985 zijn geboren steeds minder gebruik maken van het platform. Deze groep waaiert uit richting Instagram, Snapchat en TikTok. Verder heeft Meta ook aanpassingen moeten doen aan hun targeting opties. Ook dit komt voort uit kritiek die het bedrijf kreeg over het schenden van privacy en daarbij het in de hand werken van discriminatie. Dit geldt onder anderen voor recruitment advertenties, waartoe RPO campagnes natuurlijk behoren. Als je advertenties in deze categorie vallen, kun je sinds een paar weken niet meer targeten op leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en functie. In de praktijk betekent dit dat het langer duurt voordat de juiste mensen zijn gevonden. De kandidaten die als sollicitant binnenkomen op onze campagnes, moeten door de recruitment consultants uitgebreider worden gescreend.
Hoe zit dat dan met Google?
Het moederbedrijf van Google, Alphabet, zag haar winst juist verdubbelen. Onder Alphabet vallen onder andere Google Search, het displaynetwerk van Google en videodienst YouTube. Het advertentienetwerk van Alphabet staat duidelijk minder onder druk vergeleken met Meta. Daarnaast heeft Alphabet een breder verdienmodel: het bedrijf verdient ook veel geld met bijvoorbeeld clouddiensten. Wij volgen deze beweging overigens met veel interesse: in ongeveer 30% van de campagnes zetten wij inmiddels ook Google campagnes in.
Welke verschuiving zien jullie bij RPO campagnes?
Facebook wordt zeker voor het werven van jongere mensen steeds minder belangrijk. De opkomst van Snapchat en TikTok is spectaculair. Inmiddels starten wij bijna elke campagne met een mix van kanalen, die continu wordt geoptimaliseerd op basis van de resultaten. Het mooie aan online recruitment is dat de cijfers als het ware leidend zijn. Door het interpreteren hiervan, vindt ons advertising team de rechtvaardiging voor hun keuzes. Wel is het zo dat de kwaliteit van de kandidaten fluctueert, waardoor het werk van de recruitment consultants tijdrovender wordt. Hoe dit zich allemaal ontwikkelt? Wij vertellen het in de volgende technische update.
Op zoek naar nieuw personeel voor jouw bedrijf?
Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.
Lees onze whitepaper
- Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
- Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
- Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Ik wil een adviesgesprek
- Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
- Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
- Geen verplichtingen.