Campagne in de spotlights: AEB Amsterdam
In Nederland produceren we bijna 500 kilo afval per persoon per jaar. En om dat te verwerken zijn heel veel mensen nodig! Daarom zocht afvalenergiecentrale AEB een hoop nieuwe collega’s. Werken met Pro Contact was heel anders dan ze gewend waren. Karina Hoek, HR Business Partner bij AEB, vertelt.
Wat doet AEB precies?
AEB is de grootste gecentraliseerde afvalverwerker en afvalenergiecentrale van Europa. Onze scheidingsinstallatie haalt bruikbare stoffen uit huishoudelijk afval. Van plastics en (edel)metalen tot melkpakken: het wordt volautomatisch gescheiden, onder andere door middel van zeven, magneten en lucht. Dit wordt, samen met veel bedrijfsafval (samen in totaal 1,4 miljoen ton per jaar), gemengd in de bunker en dan verbrand. Door de warmte die daarbij vrijkomt verandert water in stoom, waardoor de turbine elektriciteit levert. Met de warmte die vrijkomt voorzien we 41.000 huishoudens in de gemeente Amsterdam van stadsverwarming. Alles wat niet verbrand kan worden (bodemas) kan verder bewerkt worden en wordt later bijvoorbeeld gebruikt in de wegenbouw.
Hoe heeft Pro Contact jullie kunnen helpen, en waarom werkt dit zo goed?
Hiervoor werkten we alleen met diverse externe bureaus, waar we vooral campagnes van inkochten. Maar we hadden daarnaast behoefte aan een duidelijk plan met betrekking tot onze arbeidsmarktcommunicatie. Pro Contact brengt alles voor ons onder één dak: sourcing, arbeidsmarktcommunicatie, branding… Samen hebben we een goed plan en beeldmerk opgezet, inclusief vertaalslag en slogan. Ons duurzaamheidskarakter wordt goed neergezet en consequent doorgevoerd. Daarnaast weet Pro Contact goed hoe en op welke kanalen we een jongere doelgroep kunnen aanspreken; iets waar we zelf weinig ervaring mee hebben.
Welke tactieken werden ingezet en welke was jouw favoriet?
Eigenlijk hebben we alle opties wel ingezet! Een employer branding campagne, RPO-campagnes, interim recruitment, herschreven vacatureteksten en een gloednieuwe werken-bij website, waar we nog hard mee bezig zijn. Het kan variëren hoe zwaar we de tactieken inzetten, en we zijn nog lang niet klaar. Mijn persoonlijke favoriet is de RPO-campagne voor de werktuigkundige. Daarnaast vind ik de arbeidsmarktcommunicatie leuk, waarbij we de nadruk leggen op ons duurzame karakter. De content is anders en verfrissend.
Wat zijn de volgende stappen voor AEB?
Omdat we meer vacatures hebben dan we van tevoren dachten, hebben we onlangs een recruiter met veel ervaring aangenomen. Die gaat samen met een van de interim recruiters vanuit Pro Contact werken aan nieuwe recruitmentstappen. Daarnaast wordt er nu een werken-bij site gebouwd, en zijn we goed aan het kijken hoe we bezoekers zo veel mogelijk vast kunnen houden, en uit eindelijk kunnen laten solliciteren.