AMSTERDAM
09-03-2018

RECENTE BERICHTEN

Tips Employer Branding voor MKB

Goede mensen vinden is lastig in de huidige krappe arbeidsmarkt. Heb je eindelijk het juiste team geformeerd, dan wil je dat deze goede mensen ook binnen blijven. En hoe zorg je er als MKB bedrijf nou voor dat je als werkgever opvalt op een dusdanige manier dat je nog aantrekkelijker wordt voor potentiële werknemers? Dit verschijnsel – ook wel ‘employer branding’ genoemd – gebruiken wij vaak in combinatie met social recruitment. Op deze manier zorg je er als werkgever niet alleen voor dat de aanwas goed is, je houdt goed personeel ook langer vast. Met deze vier tips versterk jij bedrijf als interessant merk voor werknemers:

  • Medewerkers kunnen het verschil maken: het is een misvatting dat iedereen bij grote corporates wil werken. Veel mensen verkiezen kleinere organisaties omdat hun impact daar veel beter voelbaar is. Gebruik dit ook richting potentiële en huidige werknemers. Ga met hen in gesprek over verbeteringen op de werkvloer, bijvoorbeeld tijdens een maandelijkse meeting waarin zij direct worden bijgepraat over de ontwikkelingen binnen het bedrijf.
  • Benut de lokale impact van je bedrijf: natuurlijk is het salaris belangrijk voor medewerkers, maar naast deze beloning zoeken zij ook naar andere manieren van ontplooiing op het werk. Dat kan bijvoorbeeld een gezamenlijk maatschappelijk project zijn, samen sporten of een sponsoractie met het hele bedrijf.
  • Maak het persoonlijk en uniek: als MKB’er moet je vooral niet willen concurreren met de enorme budgetten die multinationals tot hun beschikking hebben. Ook met een persoonlijke benadering kun je veel teweegbrengen. In plaats van dure cadeaus, kies je voor op maat gemaakte attenties. Afgelopen jaar hebben wij tijdens de kerstborrel voor iedere medewerker een handgeschreven brief gemaakt met daarin een opsomming van hun prestaties van het afgelopen jaar. Dit briefje was direct hun stembiljet, waarmee zij konden kiezen voor een aantal leuke gezamenlijke cadeaus. Wees onderscheidend op deze manier!
  • Ruimte voor ontwikkeling: in een grote organisatie ben je vaak een klein radertje in een groot bouwwerk. Een grote kracht van het MKB is dat men zich kan ontplooien op gebieden die niet direct binnen hun verantwoordelijkheid passen. Dat maakt het werken in het MKB afwisselender, aantrekkelijker en uitdagender.

Willem Bos

Creatief Directeur

Deel dit artikel