AMSTERDAM
09-03-2018

RECENTE BERICHTEN

Word het leukste MKB-bedrijf met deze drie tips.

Wat hebben bedrijven als Coolblue en Google met elkaar gemeen? Beiden zijn enorm goed in het bouwen van hun merk als werkgever. Gratis lunch, veel vakantiedagen, opleidingsbudgetten, als je jezelf eenmaal als aantrekkelijk merk in de markt hebt gezet, komen de kandidaten vanzelf. Ondanks dat je als MKB’er qua budgetten niet kunt concurreren met deze reuzen, is het wel degelijk mogelijk tegen een beperkte investering jezelf op unieke manier in de etalage te zetten. Al die inspanningen samen worden in jargon ‘employer branding’ genoemd.

Werkenbij site
De start van een gedegen employer branding strategie is het ontwikkelen van een ‘Werken Bij’ site. Grote werkgevers als Heineken hebben al jarenlang een pagina die speciaal op sollicitanten gericht is, maar door de lagere ontwikkelkosten heeft de populariteit van een ‘Werken Bij’ site een enorme vlucht genomen onder kleinere ondernemingen. Het voordeel van een aparte pagina is dat je de informatie en beleving voor 100% kunt richten op toekomstige (en huidige) werknemers. Waarom is het zo leuk om bij jou te werken? Je kunt huidige medewerkers aan het woord laten, of met video mensen alvast een kijkje geven op hun toekomstige werkplek. Voor een paar duizend euro kun je binnen een maand een website optuigen die dient als digitaal uithangbord naar nieuwe collega’s.  En bijkomend voordeel: jij kunt de inhoud volledig zelf bepalen! 

Contentstrategie
Als het raamwerk staat, vul je door middel van een uitgekiende contentstrategie je website met relevante informatie. Zorg voor uniciteit. Dat begint al bij de manier waarop je je vacatureteksten schrijft. Wie anders durft te zijn, valt op. De wereld wordt steeds vluchtiger, dus speel hier op in met het gebruik van korte, pakkende teksten, eventueel begeleid door foto- of video-content. Benadruk waarom een kandidaat juist bij jou moet komen werken.

Gamification
Voor degene die nog een stap verder willen gaan is er ‘gamification’. De wereldwijde trend dat  bestaande processen in een spelvorm worden gegoten wint steeds meer terrein. Ook in recruitmentindustrie, ziet men steeds meer gamified toepassingen. Ben je een softwarebedrijf en zoek je IT’ers? Laat hen een puzzel oplossen. Of schotel vrachtwagenchauffeurs een racegame voor, waarin zij direct kunnen solliciteren. Ondanks dat gamification wellicht klinkt als ingewikkeld, is er ook voor bedrijven met een kleinere beurs gigantisch veel mogelijk. Met een zogeheten ‘Matterport’ camera kun je bijvoorbeeld jouw kantoor of fabriek vastleggen in een interactieve 3D setting.  In plaats van vertellen hoe de werkplek eruit ziet, kan een geïnteresseerde virtueel door deze ruimte rondlopen, vergelijkbaar met Google Streetview.

Willem Bos
Creatief Directeur

Deel dit artikel