Hoe vind je de beste marketeers in een digitale wereld?
Marketeers zijn tegenwoordig hartstikke gewild. De beste marketeers vinden kan dan wel het doel zijn van veel organisaties; vaak blijkt hun zoektocht toch onsuccesvol. Ze zoeken vaak hard, maar niet op de juiste manier. Daarnaast werven veel bedrijven nog op een ouderwetse wijze, en houden ze ook hun marketing recruitment intern. In deze blog vertellen we je precies hoe je de beste marketeers kunt vinden voor jouw bedrijf.
De perfecte marketeer
Hoe ziet de perfecte marketeer er nu eigenlijk uit? Het antwoord is simpel: hij of zij bestaat helemaal niet. Wat perfect is voor de ene werkgever, past totaal niet bij de ander. Toch kan jij een ideaalbeeld van een marketeer hebben. Bedenk je bijvoorbeeld hoeveel werkervaring iemand heeft, of welke hard en soft skills hij of zij volgens jou zou moeten bezitten. Misschien wil jij dat jouw nieuwe collega erg creatief is, of juist ontzettend technisch. Het is slim om deze wensen in gedachten te houden wanneer je op zoek gaat naar nieuw personeel voor je marketingafdeling.
Omdat het idee van ‘de beste marketeer’ voor iedereen anders is, is ook iedere zoektocht verschillend. Je zoekt dus waarschijnlijk niet alleen iemand anders dan je concurrent; als je je wensen nauwkeurig genoeg door laat schemeren in je wervingsuitingen trek je waarschijnlijk ook een andere doelgroep.
Hoe trek je marketeers aan?
Marketeers onderscheiden zich over het algemeen op verschillende manieren van andere doelgroepen. Het kan dan ook een hele kunst zijn om online hun aandacht te vangen, bijvoorbeeld via een job marketing campagne, en ze te overtuigen om te solliciteren. Toch zijn er bepaalde dingen waar je in je recruitment meer aandacht aan kunt besteden om de beste marketeers te vinden.
Innovatie
Van innovatieve projecten tot nieuwe marketingstrategieën: de meeste marketeers vinden het allemaal interessant. Is dit dus iets wat veel voorkomt in jouw organisatie of in de werkzaamheden van degene die je zoekt? Schuw dan niet om dit naar voren te brengen in je marketinguitingen en vacaturetekst.
Ontwikkelen en carrière maken
Veel marketeers zijn ontzettend ambitieus. Hun werkveld blijft zich continu ontwikkelen, dus willen ze daarin meegaan. Door concrete voorbeelden te benoemen van de trainingen die iemand kan volgen of de specifieke groeikansen er zijn, maak je de mogelijkheden tastbaarder voor je doelgroep. Maak het dus specifiek, en houd het niet op vage termen als “doorgroeimogelijkheden”.
Bedrijfscultuur en vrijheid
Een bedrijfscultuur waarin vrijheid sterk naar voren komt is kan een sterke pull-factor zijn voor marketeers. Veel marketeers vinden het fijn wanneer ze vrij worden gelaten in hun creatieve denkproces. Ook een bedrijfscultuur die wat losser is, zonder strenge regeltjes en veel micromanagement, vinden veel marketingprofessionals aantrekkelijk. Dit kun je goed naar buiten brengen via een employer branding campagne.
Benieuwd hoe je employer branding precies inzet om onder andere de beste marketeers te vinden? Download dan onze whitepaper met 10 best practices op het gebied van employer branding.
Download de whitepaper
De opties bij marketeers werven
Je kunt als organisatie twee kanten opgaan wanneer je marketeers wilt werven: je kunt zelf iemand zoeken, of je werving uitbesteden. Steeds meer bedrijven kiezen er tegenwoordig voor om hun werving uit te besteden.
Zelf op zoek gaan
De meeste organisaties beginnen hun zoektocht zelf. Ze komen er dan echter vaak al snel achter dat ze zowel de hoeveelheid werk als de investering hebben onderschat. Daarnaast hebben ze vaak niet de kennis om (de juiste) kandidaten te vinden en aan te nemen. Zelf op jacht gaan naar nieuwe collega’s kan goed uitpakken, maar alleen wanneer je als organisatie genoeg mankracht en kennis op het gebied van recruitment in huis hebt.
Recruitment (deels) uitbesteden
Voor de organisaties die deze kennis en mankracht niet (genoeg) in huis hebben bestaat gelukkig de optie om recruitment uit te besteden. Zo kun je er tegenwoordig voor kiezen om via een recruitmentbureau een job marketingcampagne of employer branding campagne uit te zetten. Ook het opvolgen van kandidaten kan je via interim recruitment uitbesteden aan een recruitmentbureau.
Daarnaast is het mogelijk om losse services aan te schaffen, zoals een foto- of videoshoot, SEO-vacaturetekst, landingspagina of gehele werken-bij website. Deze elementen versterken je campagnes. Mooie foto’s en videomateriaal geven bijvoorbeeld een duidelijk beeld van de werksfeer, werklocatie, collega’s en inhoud van de functie. Dat kun je dus mooi gebruiken in je marketinguitingen!