Artsen werven: hoe vind je de juiste specialist voor jouw organisatie?
Werven in de zorg is tegenwoordig geen lichte taak. Waar je vroeger als zorgorganisatie misschien nog wel eens een vacature kon vullen met een kopje koffie en een goed gesprek, lijkt het werven van artsen vandaag de dag bijna een vak apart. Artsen die specialistische zorg bieden, zoals chirurgen, cardiologen of huisartsen, zijn essentieel, maar het vinden van die perfecte kandidaat voelt soms als het zoeken naar een naald in een hooiberg. Met deze 5 tips kom je gelukkig al heel ver.
1. Maak je vacature onweerstaanbaar
Als je artsen wilt werven, is de eerste stap het schrijven van een sterke vacature. En ja, dat betekent dat je verder moet gaan dan de standaard ‘wij zoeken een arts’-tekst. Artsen zijn vaak kritischer dan andere beroepen. Ze hebben namelijk genoeg keus als het gaat om werkgevers. Dus hoe maak je een vacature nu juist voor artsen aantrekkelijk?
Focus op de werkplek
Zoals we hierboven al benoemden, staan de werkgevers voor artsen in de rij. Bedenk dus wat jouw organisatie uniek maakt en hoe dat een arts zou aanspreken. Artsen willen werken in een omgeving die hen ondersteunt. Dus, beschrijf niet alleen de functie, maar ook het team en de cultuur binnen je organisatie. Laat zien dat artsen bij jouw organisatie niet alleen hun vak kunnen uitoefenen, maar er ook als mens worden gewaardeerd.
Flexibiliteit is key
Het is geen geheim dat veel artsen op zoek zijn naar meer balans tussen werk en privé. Zijn de werktijden binnen jouw organisatie dus flexibeler dan bij de rest, of bestaat de mogelijkheid om parttime aan de slag te gaan? Maak dat dan duidelijk in je vacature.
Opleidings- en doorgroeimogelijkheden
Ja, artsen hebben al een lange opleiding achter de rug. Maar dat betekent niet dat ze uitontwikkeld zijn! Hun vakgebied blijft zich dagelijks ontwikkelen, dus zorg dat jij artsen de mogelijkheid biedt om mee te groeien én dat je dit duidelijk benoemt in je vacaturetekst. Wees ook zo specifiek mogelijk als het gaat om welke doorgroeimogelijkheden er zijn of welke cursussen iemand kan volgen.
Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden
Artsen hebben voor hun beroep gekozen omdat ze mensen willen helpen, toch? Hoewel dit voor de meeste werknemers in de zorg geldt, spelen geld en secundaire arbeidsvoorwaarden ook voor artsen een grote rol bij het kiezen van een nieuwe baan. Wees dus duidelijk over wat je biedt (noem concrete bedragen of salarisranges) en denk na over de secundaire arbeidsvoorwaarden waar artsen waarde aan kunnen hechten. Kinderopvang, reiskostenvergoeding of pensioenplannen zijn hier goede voorbeelden van.
2. Zoek op online platforms
Wist je dat er online wervingsplatforms speciaal voor de zorgsector bestaan? Op jobboards zoals Zorgwerk.nl, Artsenvacaturebank.nl of MedischeVacaturebank.nl vind je medisch specialisten die actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.
Ook wordt artsen werven via LinkedIn steeds populairder. Veel medici hebben namelijk een LinkedIn profiel dat ze ook nog eens actief gebruiken. Daarom kan het aanschaffen van een LinkedIn Recruiter Seat een slimme optie zijn; het is misschien een investering, maar via deze optie kan je veel gerichter zoeken en meer mensen benaderen op het platform.
3. Bied een scherpe sollicitatieprocedure
Artsen hebben een volle agenda. Daarom vinden ze het fijn wanneer de sollicitatieprocedure soepel en efficiënt verloopt en daardoor geen maanden duurt. Houd de kwaliteit van de procedure dus hoog en zorg dat je het proces zo snel en transparant mogelijk maakt.
Snel reageren
Binnen een sollicitatieprocedure is een snelle reactie cruciaal. Wacht je te lang met reageren op een sollicitatie, dan kan het zomaar zo zijn dat de kandidaat al gevlogen is naar een andere werkgever. Houd kandidaten dus altijd op de hoogte van de voortgang.
Stel duidelijke verwachtingen
Zorg dat een arts bij het lezen van een vacature al weet wat de volgende stappen in het proces zullen zijn. Zijn er bijvoorbeeld interviews? Komt er een praktische proef bij kijken? Geef in de vacature duidelijk aan wat ze kunnen verwachten en op welke termijn.
4. Maak gebruik van je netwerk
Netwerken is de meeste artsen niet vreemd. Ze hebben vaak hun eigen professionele kringen om bijvoorbeeld kennis te delen. Maak hier gebruik van! Vraag je huidige artsen of collega’s of ze iemand kennen die geschikt zou kunnen zijn voor de vacature die je wilt vervullen. Dit werkt vaak sneller én het feit dat de werknemers elkaar al kennen kan in je voordeel werken. De kans is groot dat deze artsen beter passen bij je organisatie, omdat ze dezelfde normen en waarden delen.
Referralprogramma’s
Referralprogramma’s kunnen hierbij effectief zijn. Bied bijvoorbeeld een bonus aan medewerkers die een arts aandragen die uiteindelijk aangenomen wordt. Dit creëert een extra motivatie om geschikte kandidaten aan te dragen.
5. Werk samen met een recruitmentbureau
Specialistische artsen werven is niet voor iedereen weggelegd. Niet alleen zijn artsen schaars; het is ook een ontzettend zwaar profiel. Je kunt er altijd voor kiezen om deze werving in de zorg over te laten aan de professionals door het uit te besteden aan een recruitmentbureau. Recruitmentbureaus hebben vaak een groot netwerk van artsen, kennis van de sector en ervaring met bijvoorbeeld job marketing campagnes. Daarnaast kunnen ze verschillende taken bij jouw team uit handen nemen, zoals het selecteren van kandidaten, het voeren van eerste gesprekken en het onderhandelen over het salaris.
Artsen werven met een plan, dus
Specialistische artsen werven kan een uitdaging zijn. Denk daarom goed na over je aanpak als het gaat om recruitment in de zorg! Maak de vacature relevant, aantrekkelijk en compleet, gebruik de juiste platforms en zet je netwerk optimaal in. En vergeet niet: flexibiliteit, opleiding en doorgroeimogelijkheden zijn vaak net zo belangrijk als het salaris!