Apothekers werven: 3 tips voor het vinden van een deskundige farmaceut

Ben je op zoek naar een apotheker om jouw team sterker én slimmer te maken? Dan weet je vast dat recruitment in farma een vak apart is, en hoe lastig het kan zijn om de juiste apothekers te werven in deze krappe arbeidsmarkt. Farmaceuten met de juiste kennis en ervaring zijn schaars en de concurrentie is moordend. Maar geen zorgen, met de juiste aanpak kun je alsnog die perfecte kandidaat binnenhalen.
Waarom is farmaceuten werven zo moeilijk?
Laten we eerlijk zijn: de farmaceutische sector kampt met een flink personeelstekort. Apothekers hebben een enorme keuze aan werkgevers. Daar zijn ze zich echt bewust van; veel apothekers krijgen bijvoorbeeld wekelijks berichten op LinkedIn of telefoontjes van recruiters. Vraag je bij het werven van apothekers dus af: hoe zorg ik dat mijn vacature opvalt tussen al die andere kansen?
Tip 1: Maak je vacature persoonlijk en authentiek
“Wij zoeken een enthousiaste apotheker (m/v) met minimaal 3 jaar ervaring.” Met zo’n vacaturetekst trek je niemands aandacht. Zeg bij het werven van apothekers dus vaarwel tegen saaie standaard vacatureteksten. Maak in plaats daarvan een tekst onderscheidend en persoonlijk. Vertel dus niet alleen wat een apotheker op een gemiddelde werkdag gaat doen, maar ook met wie, en wat jullie apotheek bijzonder maakt. Hier horen ook foto’s bij! Zo creëer je een duidelijk en kloppend beeld van de werkplek. Grote kans dat dit de lezer net dat extra zetje geeft om te solliciteren.
Nog een belangrijk onderdeel van een sterke vacaturetekst: authenticiteit en eerlijkheid. Vertel niet alleen over de mooie delen van de baan, maar ook over eventuele uitdagingen. Een lezer zal je eerlijkheid waarderen, want door ook imperfecties te delen maak je jezelf menselijk en betrouwbaar. Ook het gebruik van vakjargon draagt bij aan de betrouwbaarheid van je vacature. Zo laat je zien dat jullie team genoeg kennis en ervaring heeft, en een mooie organisatie is om onderdeel van te zijn. Je kunt dit delen in je vacatures, online job posts of op je werken-bij website.
Tip 2: Netwerk daar waar apothekers zijn
Het lijkt vanzelfsprekend, maar voor velen is dat het niet: zoek je een specifieke doelgroep, dan moet je zoeken op de plek(ken) waar die doelgroep zich bevindt. Anders verspil je je tijd. Dat geldt ook voor apothekers. Die hebben namelijk hun eigen kringen en platforms; en juist daar moet je zijn. Bezoek bijvoorbeeld farmaceutische congressen en evenementen; de ultieme plekken om te netwerken. Vergeet ook je huidige medewerkers niet: die hebben vaak een groot netwerk aan apothekers. Je kunt ook lid worden van een beroepsvereniging, zoals de KNMP. Als lid heb je bijvoorbeeld toegang tot de contactgegevens van andere leden.
Wil je zelf iets organiseren om je recruitment in farma een boost te geven? Dat kan ook! Met een open dag of meeloopmiddag maak je je organisatie toegankelijk voor apothekers van buitenaf en kan je laten zien hoe het er in jullie apotheek aan toegaat. Je kunt ook een mini-symposium organiseren over een actueel farmaceutisch onderwerp. Nodig zorgprofessionals uit en laat zien dat jullie apotheek vooroploopt in kennis en innovatie. Een unieke kans om jezelf op de kaart te zetten én om te netwerken. Vergeet niet om het evenement ruim van tevoren te delen met de wereld, zodat er genoeg bezoekers op afkomen.
Tip 3: Bied wat anderen niet bieden
Dat salaris belangrijk is, is duidelijk. Iedereen moet zijn boodschappen kunnen betalen, ook apothekers. Toch is een goed salaris niet genoeg om je te onderscheiden van concurrenten (en dat zijn er veel!). Dat wat niet tastbaar is, is vaak wat je organisatie het meest bijzonder maakt, en juist dat gaat je helpen bij het werven van farmaceuten. Denk aan een goede sfeer en mogelijkheden om te groeien of je te specialiseren. Ook een goede werk-privébalans en innovatieve werkprocessen kunnen aantrekkelijk zijn voor apothekers. Pas wel op, want dit zijn nietszeggende containerbegrippen die je het beste kunt vermijden. Zie AI in recruitment dan ook puur als hulpmiddel: alleen mensen kunnen menselijke teksten schrijven.
Wat je wel moet doen? Vertel op een persoonlijke manier wat jouw apotheek onderscheidt van alle andere. Laat het bijvoorbeeld vertellen door een van je medewerkers. Zo maak je er een mini-testimonial van; dat spreekt meer aan dan een algemeen verhaal. In plaats van nietszeggende termen als ‘doorgroeimogelijkheden’ en ‘goede werk-privébalans’ kan je voorbeelden geven, zoals ‘bij ons kan je doorgroeien naar de rol van bijvoorbeeld manager of trainer’, of ‘je hebt de mogelijkheid tot een mama- of papadag’. Ook ruimte voor specialisatie of onderzoek kan een aantrekkelijke factor zijn voor sollicitanten, maar ook hiervoor geldt: deel de verschillende mogelijkheden, geef voorbeelden en maak het persoonlijk.
Ga voor de lange termijn
Tot slot: weet dat goed personeel vinden tijd kost. De ultieme tip voor apothekers werven is daarom ook: investeer in relaties, ook met mensen die nu (nog) niet beschikbaar zijn. Die student die stage bij je loopt? Misschien je toekomstige collega! Die apotheker die net ergens anders is begonnen? Over twee jaar wellicht toe aan een nieuwe uitdaging. Wanneer je ervoor kiest om hiervoor open te staan, zal je zien dat er veel meer mogelijkheden zijn binnen recruitment in farma dan je oorspronkelijk dacht.