Skip to main content

Accountmanagers werven doe je zo: 3 tips

Een goede accountmanager kan het verschil maken. Het doel van deze salesprofessionals? Met zoveel mogelijk deals zorgen voor meer omzet voor jouw organisatie. Maar een goede accountmanager doet meer: hij of zij kan heel het team een boost van inspiratie en motivatie geven. Maar hoe kan je accountmanagers werven die zowel de juiste hard skills als soft skills bezitten? En wat als iemand wel de juiste mindset heeft, maar verder niet helemaal aan je eisen voldoet? Wij geven je 3 tips voor jouw recruitment in de salesbranche.

1.   Zoeken naar de (niet zo) perfecte accountmanager

Bij het werven van accountmanagers heb je vast bepaalde wensen en eisen in gedachten. Heeft iemand bijvoorbeeld een commerciële studie afgerond? En heeft hij of zij wel voldoende ervaring in het vak? Let op, want zo’n ideaalbeeld kan je beperken in je zoektocht. Het is daarom vaak beter om dit soort harde eisen achterwege te laten en je in plaats daarvan te richten op iemands potentie. Waar je jezelf dus normaal zou afvragen, “Heeft deze persoon kennis van mijn branche?” zou je ook kunnen vragen, “Heeft deze persoon het in zich om zich aan te passen naar mijn branche?”.

2.   Waar vind je ze en hoe spreek je ze aan?

Hoewel het makkelijk is om alle accountmanagers over een kam te scheren, zijn ze zeker niet allemaal hetzelfde. Toch hechten ze over het algemeen belang aan een aantal zaken. Salaris en bonussen zijn zeker belangrijk. Maar ook ontwikkelmogelijkheden en een gezonde werk-privébalans kunnen salesprofessionals over de streep trekken. Dit is namelijk niet overal het geval! Tip: benoem in je vacaturetekst (of advertentieteksten) voorbeelden van deze voordelen. Dit maakt je tekst pakkender en zal dus zorgen voor meer conversie.

LinkedIn, Facebook of je eigen netwerk?

Welke kanalen je hier het best voor kunt inzetten? De keuze is reuze, wat wervingskanalen betreft. Accountmanagers zijn vaak ambitieuze types, dus inzetten op LinkedIn en job boards is altijd een slimme zet. Ook Facebook en Instagram zijn platformen die Accountmanagers vaak gebruiken. Deze kanalen kan je natuurlijk ook organisch gebruiken voor je recruitment in sales: door je vacatures te posten op je tijdlijn trekken ze nóg meer bekijks. Vergeet ook niet om de vacaturepagina op je bedrijfswebsite tiptop in orde te maken, en maak de vacaturetekst kloppend, compleet en pakkend.

Onderschat daarnaast het eigen netwerk van je huidige collega’s niet; ook dit kan je zeker helpen met accountmanagers werven. Een aanbrengbonus kan net dat extra zetje geven; zeker bij je huidige salesteam, dat waarschijnlijk vooral bestaat uit mensen die toch al een extra kick krijgen van bonussen.

3.   Employer branding: ook voor sales functies

Employer branding heeft meer dan één doel, maar een belangrijk richtpunt is toch zeker het binnenhalen van nieuwe collega’s. Ook voor sales profielen kan een employer branding campagne passend zijn. Employer branding draait bovenal om een ding: jouw organisatie zo sterk mogelijk in de markt zetten als werkgever. Via zo’n traject weten tegenwoordig steeds meer organisaties talent aan te trekken en te behouden. Een duurzame investering in je personeelsbestand, dus!

Anders kijken naar accountmanagers werven

Accountmanagers werven wordt makkelijker wanneer je je blik op recruitment in sales verandert. Kijk vanuit het perspectief van de accountmanager die je voor ogen hebt en probeer niet altijd te zoeken naar het schaap met de vijf poten. Zo maak je je wervingsproces makkelijker. En dat wil iedereen, toch?

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Direct contact

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Waar mogen we de whitepaper naar toe sturen?

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Meer weten?

      Download de RPO whitepaper

      Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

        Want to know more?

        Download the whitepaper

        Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!