Skip to main content

BNR: 5 procent van de Nederlanders solliciteert via Facebook, Instagram en Snapchat

Populariteit van deze social media vacatures grootst onder laagopgeleiden

5 procent van de Nederlanders solliciteert wel eens via Facebook, Instagram en Snapchat. Meer dan de helft is op de hoogte van vacatures die op deze manier verspreid worden (58%). Jongeren van 18 tot en met 34 jaar zijn er vaker bekend mee (65%) dan Nederlanders tussen de 35 en 49 jaar (57%) en 50 tot 65 jaar (49%). Dit blijkt uit onderzoek van Pro Contact onder ruim 1000 Nederlanders die gebruikmaken van deze social mediakanalen. Opvallend is dat laagopgeleiden bijna twee keer zo vaak hebben gesolliciteerd via Facebook, Instagram en Snapchat (17%) dan hoogopgeleiden (9%).

Oplossing voor aanhoudende arbeidskrapte

Meer dan de helft van de respondenten vindt solliciteren via Facebook, Instagram en Snapchat vernieuwend (52%). 47 procent ervaart deze manier als makkelijk. Deze respondenten zijn werkzaam in de sectoren gezondheidszorg (53%), dienstverlening (53%) en techniek, productie en bouw (49%). In deze branches bevinden zich veel latent werkzoekenden die middels innovatieve en makkelijke recruitmentoplossingen wel te verleiden zijn tot solliciteren. Zo heeft bijna een op de zeven respondenten uit de techniek, productie en bouw al eens via deze kanalen gesolliciteerd (13%). Voor de branches die al jaren kampen met een flinke arbeidstekorten is dit een positieve ontwikkeling.

Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact: “Het potentieel van Facebook, Instagram en Snapchat om online recruitment campagnes in te zetten is enorm. Met name starters, technisch personeel en laagopgeleiden staan open voor een nieuwe manier van werven. Dit onderzoek bevestigt hiermee onze ervaringen. Zeker voor markten met krapte is het belangrijk om te werven waar de doelgroep zich meerdere malen per dag bevindt en het zo makkelijk mogelijk te maken voor de sollicitant. Het is positief om te zien dat Nederlanders deze manier van werven ook zo ervaren. Dit bewijst dat innovatieve oplossingen zoals campagnes via social media ook daadwerkelijk het verschil maken.”

—–

Over het onderzoek

In dit onderzoek, uitgevoerd door Team Vier, zijn 1294 personen met de leeftijd 18 tot en met 65 jaar ondervraagd. Van hen gebruiken 1009 Facebook, Instagram en/of Snapchat. Deze groep van 1009 respondenten is meegenomen in de verdere vragen over vacatures die getoond worden op de genoemde social media kanalen. Het onderzoek schetst een goed beeld over de ervaring en mening van Nederlanders over vacatures die op via social mediakanalen, anders dan LinkedIn, verspreid worden.


Een online recruitment campagne starten? Laat je gegevens achter!

     

    Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

    Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

    Plan een gratis gesprek

    [addtoany]

    Meer weten?

    Download de whitepaper

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Meer weten?

      Download de RPO whitepaper

      Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

        Want to know more?

        Download the whitepaper

        Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!