5 creatieve oplossingen voor een krappe arbeidsmarkt
Bekijk dit fragment via EenVandaag. Bekijk vanaf 3:40, tot 5:30
5 tips voor personeelswerving op een krappe arbeidsmarkt
Met deze krappe arbeidsmarkt profiteren flexwerkers van fikse uurlonen, zo deelde EenVandaag. En dat komt heel goed uit voor de flexwerkers, maar is nadelig voor werkgevers: niet alleen vragen flexwerkers de hoofdprijs per uur, hen inwerken en inplannen kost ook veel tijd. En tijd is geld. Gelukkig zijn er talloze creatieve manieren om je personeelswerving efficiënter te maken. Hieronder vind je de top 5 van dit moment.
-
Opleiden
Vakbekwame mensen zijn schaars en hebben vaak al een goede baan. Wanneer je veel mensen zoekt, zal je deze eerst moeten opleiden. Er zijn namelijk genoeg Nederlanders die misschien geen relevant diploma hebben, maar wel barsten van de interesse in jouw vakgebied. Die motivatie is precies wat je als werkgever nodig hebt! Daarnaast is het opleiden van je personeel vaak goedkoper dan een enorme zoektocht naar nieuwe collega’s met de benodigde diploma’s en ervaring. Je haalt er vaak ook meer resultaat uit!
-
Zij-instromers
Als je uitgaat van competenties in plaats van vaardigheden, kun je via zij-instromers veel interessante mensen werven. Denk bijvoorbeeld aan mensen die vanuit de horeca instromen als recruiter. Vaak bezitten deze mensen de competentie klantgerichtheid, die zij direct kunnen inzetten in de rol van recruiter. Dit zorgt voor veel verrassende combinaties. Ook zij-instromers kun je opleiden. De basisvaardigheden hebben ze vaak al, dus dat is een goede start.
-
Onbenut arbeidspotentieel
Een miljoen Nederlanders werken niet. Een groot deel van dat onbenut arbeidspotentieel zou de stap kunnen maken om toch aan het werk te gaan. Doe je onderzoek, zie waar je kansen liggen en benut ze. Sommige mensen hebben net dat extra zetje nodig, iets wat een employer branding campagne ze bijvoorbeeld kan geven. Hiermee werk je niet alleen aan je personeelswerving, maar ook aan het behoud van je personeel. Dat is een belangrijk HR-onderdeel wat veel bedrijven vergeten! Als werkgever heb je hier ook invloed op. Een grote groep mensen wil bijvoorbeeld wel werken, maar bijvoorbeeld alleen maar part-time. Hoe flexibeler jij je opstelt, hoe groter je doelgroep wordt.
-
Hybride-/thuiswerken
Wanneer je thuiswerken een mogelijkheid maakt, verlaag je de drempel om te solliciteren. Een deel van het onbenut arbeidspotentieel, zoals fulltime moeders, kan hier namelijk gebruik van maken. Omdat er geen reistijd is, en werktijden flexibeler in te richten zijn, wordt jouw vacature interessanter. Daarnaast is het voor Generatie Z een belangrijke factor bij het kiezen van een baan. Het vergroot naast de vrijheid van je medewerkers ook het gevoel van vertrouwen dat je hen geeft. Dat is niet alleen aantrekkelijk voor je personeelswerving; het speelt ook een belangrijke rol in het behoud van je huidige personeel. Een onmisbaar onderdeel van werving binnen een krappe arbeidsmarkt!
-
Personeelswerving in het buitenland
Soms lijkt ons kikkerlandje te klein voor wat je zoekt. Gelukkig hoeft je personeel niet altijd Nederlands te spreken. De krappe arbeidsmarkt van Nederland hoeft dus niet altijd een probleem te zijn bij je personeelswerving. Vooral in de IT kan je makkelijk gebruik maken van bijvoorbeeld developers uit het buitenland. Programmeertalen zijn namelijk te begrijpen en te gebruiken door IT’ers over de hele wereld. Zo vergroot je je vijver aanzienlijk.
Op zoek naar nieuw personeel voor jouw bedrijf?
Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.
Lees onze whitepaper
- Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
- Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
- Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Ik wil een adviesgesprek
- Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
- Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
- Geen verplichtingen.