Skip to main content

Game-over voor klassiek werven: zo werkt gamification in recruitment

Gamification in recruitment

Gamification in recruitment

We hebben het al eerder genoemd: gamification, een marketingtrend die in 2022 echt vorm aan begon te nemen. Gamification in recruitment wordt een steeds grotere optie voor wie saaie vacatureteksten zat is en liever creatief wil werven. Maar past gamification wel bij jouw bedrijf? En wat is er eigenlijk allemaal mogelijk? We vertellen het je in dit artikel en laten je de leukste voorbeelden zien. 

De voordelen van gamification in je wervingsproces 

Wanneer je gebruik maakt van gamification in je recruitmentproces, kan het je diverse inzichten geven. Over de skills en talenten van een kandidaat, bijvoorbeeld. Of de reactiesnelheid. Als je een spel maakt voor het sollicitatieproces en alleen kandidaten met de juiste skills door laat naar het eerste gesprek, scheelt dat al een hoop tijd. Daarnaast maak je het sollicitatieproces of de onboarding leuker en actiever, en willen kandidaten echt hun best doen om door te gaan naar de volgende ronde. Maar het werkt ook de andere kant op. Je kunt de kandidaat namelijk al een duidelijk beeld geven van de sfeer en cultuur op de werkvloer, en het type bedrijf dat jullie zijn. 

Personeel werven of opleiden via games: zijn er ook nadelen?

Ja, helaas wel. Een game maken kost een hoop tijd en geld. Je time to hire gaat daarentegen wél een stuk naar beneden. Daarnaast heb je het zelden in één keer goed, dus zal je je game moeten blijven verbeteren. Je zal simpelweg energie in de gamification van je recruitment moeten steken! De game moet ook niet te moeilijk of makkelijk zijn; je gebruikt hem immers om precies de juiste kandidaten binnen te halen. 

Voorbeelden van gamification in recruitment

Er zijn al aardig wat bedrijven die je voorgingen in deze trend; ook in Nederland. Zo hebben Albert Heijn, Deloitte en De Friesland Zorgverzekeraar gamification in recruitment aangepakt. 

Voorbeelden van gamification in recruitment

Gamification in recruitment wordt steeds populairder. Er zijn al aardig wat bedrijven die je voorgingen in deze trend; ook in Nederland. Het vormt vaak een belangrijk onderdeel van de recruitmentstrategie van een werkgever. Zo hebben Albert Heijn, Deloitte en De Friesland Zorgverzekeraar gamification in recruitment aangepakt. 

1. Albert Heijn vindt trainees die echt bij ze passen

Meld je je aan om een traineeship bij Albert Heijn te lopen, dan krijg je eerst een interactief spel voorgeschoteld. Je wordt door middel van videomateriaal meegenomen door de winkel en het kantoor, waar je van alles leert over het bedrijf. Daarna worden er vragen aan je gesteld. Het is aan jou om deze correct en snel genoeg te beantwoorden. Tijdens het traineeship moet je namelijk ook snel beslissingen kunnen nemen! Dit spel duurt 2-2,5 uur voor de kandidaat, en verkortte het sollicitatieproces van Albert Heijn van 5 maanden naar 8 weken. Dat is pas efficiënt personeel werven! 

2. De wereld redden van zombies terwijl je consulting skills leert: Deloitte’s aanpak

Deloitte wilde haar nieuwe personeel opleiden. Het bedrijf zette haar technische skills in om nieuwe medewerkers basis consulting skills te leren. Zo vervingen een driedaagse cursus met een unieke game. De speler, de hoofdrolspeler in een zombie apocalyps, heeft als doel om de mensheid te redden. Dat kan door allerlei verschillende type vragen te beantwoorden. Zo leren de starters spelenderwijs basis consulting skills, zoals PowerPoint, Excel en professioneel handelen. 

3. Spelenderwijs personeel opleiden: de helden van De Friesland Zorgverzekeraar 

In 2018 zocht De Friesland Zorgverzekeraar naar een snelle, effectieve maar ook leuke manier om nieuwe medewerkers in te werken. Daarom creëerden ze De Friesland Heroes. Via dit spel werden de nieuwe customer service agents vóór de zorgpiek klaargestoomd voor het nieuwe seizoen. Ze leerden bijvoorbeeld hoe ze offertes op konden stellen en klantsignalen konden herkennen. Ook gingen calls en e-mails ze makkelijker af en hadden ze al snel veel kennis over de poliswijzigingen van dat jaar. Een persoonlijke en effectieve manier van personeel opleiden en onboarden dus, zonder de HR-afdeling te veel te belasten. Nog een bonus: ze kregen er ook een hogere retentie van hun personeel bij! 

Zo next-level kan gamification dus zijn.  

Wil jij personeel werven of personeel opleiden en lijkt gamification je wat? Laten we samen kijken wat de mogelijkheden zijn! Klik en kom in contact. 

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Plan een gratis gesprek

Op zoek naar nieuw personeel voor jouw bedrijf?

Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.

Lees onze whitepaper

  • Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
  • Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
  • Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Download onze whitepaper

Ik wil een adviesgesprek

  • Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
  • Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
  • Geen verplichtingen.
Plan een adviesgesprek

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Waar mogen we de whitepaper naar toe sturen?

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Meer weten?

      Download de RPO whitepaper

      Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

        Want to know more?

        Download the whitepaper

        Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!